Første desember og Afghanistan

I dag er det første desemer, altså bare tjuefire dager til jul, og en måned til nyttår. I går hadde jeg min første eksamen, innføringsfag i pedagogikk. Faget handler i hovedsak om barndommen fra før industrialiseringen og fram til i dag. Helt grunnleggende egentlig, men i bunn og grunn ganske interessant. Det som er litt synd er at forelesningene har vært kjørt samtidig som statistikkfaget mitt, som jeg har måttet prioritere, og foreleseren i pedagogikk har vært utrolig flink. Hadde nok vært lærerikt å få vært mer på mer av han.

Men uansett. Har egentlig aldri hatt en større parantes av en eksamen hva mitt følelsesmessige engesjementet angikk. Gikk inn, fikk oppgaven, og svarte. Aner ikke hvordan jeg svarte, men står nok i hvert fall. Oppgaven var interessant nok, men litt på siden av pensum. Vi skulle skrive om hvordan velferdsstaten tilfredsstilte barns behov i dag, noe det ikke står så mye om i bøkene. Skjønt, nå har jo jeg lest en bok fullstendig feil, så det kan jo godt være det står en del om det i den jeg ikke har sett i. Veldig avslappende eksamen.

Neste er på fredag, om tre dager, og denne blir nok både vanskeligere og viktigere. Statistikk, og mye regning med forskjellige tester. Har det meste under kontroll tror jeg, men i kveld begynte jeg å merke feberen komme igjen, og en ny runde med sengeligging er det siste jeg har tid til nå. Ikke kommer jeg tilbake til treningen heller, når jeg må kaste bort så mye energi på å være syk. Bare bortkastet, altså.

I går erklærte jeg meg frisk igjen. Jobbet på Brukbar om kvelden, og det var den gøyeste kvelden jeg har hatt på jobb på lenge! Riktignok gikk tiden ganske sakte, men folkene som kom var herlige, Tete og jeg hadde det kjempekoselig, musikken var deilig, og da jeg gikk hjem klokken halv fire om natten, var det SNØ på bakken. Det snødde faktisk, og snø ser så utrolig fin ut mot en svart himmel med lysebrunt gatelyktskinn som lyser det opp. Det var helt stille, og jeg var den eneste som hadde laget spor i snøen. Beste følelsen på lenge.

Så over til nyhetene i dag, nemlig om at Obama, som skaper fullstendig kaos i Norge fordi han snart skal komme på besøk til Oslo for å motta fredsprisen, sannsynligvis kommer til å sende mellom 30- og 40 000 nye soldater til Afghanistan. Jeg var på er veldig spennende foredrag om Afghanistan, hvor en av foredragsholderne, Per-Gunnar Skotårn, begynte med å si at krigen i realiteten var over, og at alt som skjedde nå, var at mange mennesker kom til å dø i tidsrommet før den politiske siden innser at det ikke er mulig å vinne. Han snakket også en del om motivene bak å trenge inn i landet i utgangspunktet, USAs interesser i mineralkildene til Afghanistan og alle de andre -stan-landene, og hvordan Afghanistanerne opplever konflikten. Det var veldig tankevekkende, så jeg snakket litt med han etterpå, og han sendte meg et par eposter med info, blant annet en bok han snakket om som heter Grand Chessboard. Jeg gleder meg masse til å begynne å lese den etter at jeg er ferdig med alle disse eksamenene!

Grand Chessboard

Men uansett, i nyhetene sa de at Obamas popularitet daler på grunn av avgjørelsen. Det kan jo være et godt tegn, for det betyr at mange amerikanere mener krig i Afghanistan er bortkastet. Det betyr imidlertid ikke at politikerne er enige, og Obama tar jo ikke akkurat beslutninger på egen hånd uten politisk støtte. Dessuten er ikke amerikanere flest innforstått med alle grunner for beslutninger som blir tatt, så det er mulig de ikke har så mye innvirkning, foreløpig. Men det blir uansett spennende å se.

Leave a Reply

