Antibiotika og influensa

Visste du at i U.S.A. blir 70 prosent av all antibiotika som blir produsert brukt på friske husdyr for å få dem til å vokse? Overdreven bruk av antibiotika fører til resistente bakterier som skaper nye morsomme sykdommer. Resistente bakterier blir spredt rundt på kjøttmarkedet, og i dag finnes de i organene til alle som spiser de. Sykdommene blir ofte skapt inni husdyr som mennesker har kontakt med, og slik blir virus som fugleinfluensa og svineinfluensa til. Sykdommene smitter til mennesker, og dette betyr at jeg i bunn og grunn kan takke U.S.A. og sikkert også noen land i Asia for nøffesyken jeg fikk i presang forrige uke. Heldigvis er det ulovlig å bruke antibiotika til ikke-medisinske formål i Europa, men andre verdensdeler må også følge etter for at det skal få noen effekt. Man skulle da også mene det er ganske rart at regjeringer er så likegyldige til bruk av slike midler når vi ser hvor stor panikk en hel verden får av en ny influensaepidemi.

En ny lesedag er snart over; deprimerende nok har jeg ikke fått lest så mye, men jeg fikk da med meg dette om antibiotika, og også litt om migrasjon. I tillegg fant jeg verdens beste lesemusikk av John Lewis; skikkelig old-school jazz fra 1962, som passer bra til førjulstiden. Likte spesielt godt versjonen av Autumn leaves, utrolig deilig.  Sjekk det ut!

John Lewis – Animal Dance

Leave a Reply

