Brideshead Revisited

Gårsdagens underholdning dumpet ned i postkassa mi for noen dager siden, avsendt fra my truly play.com. Brideshead Revisited ble laget i 2008, og er en filmatisering fra en bok og en populær TV-serie. Jeg kjøpte den hovedsaklig fordi Emma Thompson var med,  for jeg elsker henne som skuespiller og alt hun spiller i. Filmen var nydelig filmet, med bra lyssetting og et flott herskapshus/slott som hovedrolle. Historien tar plass i mellomkrigstiden, og alle skuespillerne var svært flinke, spesielt Matthew Goode, den britiske kjekkasen som spiller karakteren vi følger. En morsom detalj er Michael Gambon (Dumbledore i de senere Harry Potter-filmene) som har en birolle som gammel far i herskapshuset.
Filmen så bra ut og musikken var spesielt imponerende, men det som irriterte meg litt var at man aldri ble noe særlig kjent med karakterene, eller fikk vite motivene bak deres handlinger. Det gjorde filmen uforståelig og lite motiverende. Likevel gir den et spennende innblikk i hva mennesker gjør og er villige til å gjøre når de står på grensen til religiøs fanatisme, og hvordan religion kan påvirke og forstyrre menneskers liv.

I dag har jeg hatt min siste dag med statistikklesing. Nå gidder jeg ikke mer, så nå får det briste eller bære. I morgen blir jeg heldigvis ferdig med det. Jeg føler jeg har kontroll på det meste, men jeg er livredd for å få meg selv til å tro jeg har kontroll når jeg virkelig ikke har det. Etter å ha vært på skolen gikk jeg på Ni Muser – stamstedet rett ved der jeg bor – og spiste chili con carne. Jeg lover deg, de har den beste chilien av alle steder du har vært eller kommer til å være. Servicen er også fullstendig upåklagelig. Det jeg liker godt med eksamensperioden er at jeg kan være der masse uten å måtte ha noen unnskyldning for det. Det er behagelig stemning og temperatur der, folkene som vanker der er hovedsaklig oppegående, kultiverte, middelaldrende, rødvinsdrikkende trøndere, de som jobber der er fantastiske, maten er kjempegod, og kaffen har uendelige mengder gratis påfyll. I love it!

Beste chilien i verden

Nå skal jeg sitte på rommet mitt en liten time og lese litt av bok nummer elleve av Wheel of  Time (jeg må bli ferdig med den så jeg kan begynne på nummer tolv), også skal jeg pakke inn en bursdagspresang før jeg går og legger meg og forhåpentligvis får en god natts søvn før eksamen i morgen. Hvem har bursdag? Ola! Og jeg sier ikke hva jeg har kjøpt før i morgen. Hemli, nemlig :)

Leave a Reply

