Kvalitativ forskningsmetode

Min siste eksamen er i morgen. Faget er kvalitativ metode.

Det å forske kvalitativt er en forholdsvis ny tradisjon innen forskning, og kan gi nye og spennende innblikk i virkelighetens prosesser som kvantitativ forskning hittill ikke har kunnet gi. Jeg liker hele den holistiske ideen bar kvalitativ metode, og anerkjennelsen av at det å kunne si noe om en objektiv virkelighet ikke går an fordi alle er påvirket av sitt eget synspunkt. Jeg liker det.

Men hvorfor universitetet på død og liv skal vie så utrolig mye oppmerksomhet til fagområdet fordi det er politisk korrekt å satse like mye på kvalitativt som kvantitativt, når det tross alt ikke er så vanvittig mye å lære om det, gjør meg litt irritert. Greit nok at kvalitativ er viktig, men bortsett fra Grounded theory, narrativ analyse, diskursanalyse og en innføring i fenomenologi og kritisk psykologi, hvor mye mer er det egentlig? Jeg prøve å forstå hva det vanskelige er med dette faget, hva det er jeg har oversett, hva jeg kommer til å bli overrassket over at de spør om på eksamenen i morgen, men akkurat nå ser jeg det faktisk ikke. Jeg mener, hvor mye kan man faktisk si om det å intervjue?

Jeg aner ikke hvordan det kommer til å gå i morgen. Sannsynligvis kommer jeg til å kunne skrive en del svada uansett hva jeg blir spurt om selv om det ikke nødvendigvis blir så bra, men akkurat nå er jeg så lei av eksamener at jeg ikke gidder å stresse det grann med hva jeg kan og ikke kan. Nå vil jeg bare bli ferdig. Og slappe av med å lese bøker jeg selv velger.

Og siden det er kvelden før siste eksamen, benytter jeg anledningen til å gå på Brukbar og ta en lønningspils!

Leave a Reply

