Gutter og jenter

Det virker som om det fins et par naturlover når det kommer til tiltrekning mellom gutter og jenter, og hvilke typer man faller for. Det er ofte jeg har lurt på dette, og til og med enda mer i det siste; nemlig:

Hvorfor faller alle de snille guttene for slemme, slitsomme, trengende, teite jenter?

Hva er det som gjør at en så åpenbar mismatch fungerer og hva er det som tiltrekker guttene? Hvorfor kan de ikke heller falle for de snille jentene? Og hvorfor faller de snille jentene for manipulerende, kontrollerende gutter?

Dette er noe jeg har spurt meg selv om mange ganger.
Jeg har en del kompiser som har vært umulige å treffe etter at de har fått kjærester. Kjærestene nekter dem å være ute blant folk, eller tvinger dem til å gjøre kjedelige ting sammen med dem. Det er noe jeg bare ikke skjønner.

Hvis jeg hadde vært i et forhold – ikke at jeg har så mye erfaring å skryte av på det området – men altså hvis, så ser jeg for meg at det å kunne beholde sitt gamle liv og kunne være selvstendig er et kriterium for å kunne fungere sammen. Man må jo respektere at kjæresten hadde et liv før han traff deg.
Men åpenbart er det mange gutter som trives med å ha kjærester som dikterer livene deres. Hva er det som ligger under her? Hadde alle disse dominerende mødre som alltid fortalte dem hva de skulle gjøre? Syns de livet er for vanskelig å finne ut av, slik at det å ha noen som alltid planlegger og bestemmer for de er avslappende? Tenner de på å bli herset med?

Jeg skjønner det virkelig ikke. Teorien min så langt, er at alt dette har noe med foreldre og barndom å gjøre. Det er en freudiansk tankegang, og jeg hater å innrømme det, for jeg kan ikke avsky Freud på veldig mange punkt, men det virker som om det er det eneste som gir mening. I barndommen ble jo hele fundamentet for det videre livet lagt. Så gutter som hadde tryggheten i en mor som bestemte alt for de, vil vel da gjerne trekke mot de jentene som overtar morens rolle. Og de jentene som hadde dominerende, strenge, slappe eller voldelige fedre vil oppsøke de guttene som er dårligst for de.

Og jeg? Jeg som hadde en streng mor og en snill pappa, og som tidlig bestemte meg for å stå på egne bein, finner ut at jeg ikke passer i noen av kategoriene. Jeg vil vel alltid tiltrekkes av de som selv liker å stå på egne bein, som liker de som er snille, og som er snill selv. Skjønt jeg begynner å tvile på om disse eksisterer.

Leave a Reply

