Bergen!

Endelig er jeg tilbake i Bergen og hjemme i Marikoven. Godt å ha fjell og sjø rundt meg igjen. Her er det snø, tro det eller ei, i ekstreme mengder; det vil si mangfoldige centimetre. På fredag landet jeg med flyet klokken åtte om morgenen. Jeg dro rett hjem, sov litt, og tok et langt varmt bad før jeg og Kjerstin dro på laiv. Den var på Hordamuseet, og vi brukte en svær låve til å spille i. Det var veldig koselig, og kjekt å se gamle kjente igjen, selv om jeg holdt på å fryse til is. Man skulle tro at lengre opphold i Trondheim lærte meg å tåle kulde bedre, men det har visst bare gått motsatte veien, virker det som.

Laiven var kort og enkel, og til for at alle skulle kose seg. Vi spiste masse god mat, danset, flørtet og snakket om hvem som skulle gifte seg med hvem, og hvor kuene ble av, slik bøndene på 1500-tallet helt sikkert snakket om. Det var deilig å plotte minimalt og bare slappe av.

I går gikk mye av dagen med til å rulle aviskartonger (noe vi gjør her i huset; nemlig å rulle aviser inn i melkekartonger og brenne det i ovnen, hurra for økonomisk utnytting av ressurser), støvsuge, vaske og pusse sølvtøy. Det var første gang jeg rullet kubber, for vanligvis er det bare mamma som gjør det. Hun overlater det sjeldent til noen andre å prøve å klare det like bra som henne selv, men denne gangen fikk jeg lov, og jeg tror det gikk ganske bra.
Etterpå klippet jeg håret før jeg gjorde meg klar og fro til Tom-Christers årlige julemiddag. Det hadde snødd noe helt vanvittig, og det var kjempeskummelt å kjøre, men om man aldri kjørte mer enn 40 km/t gikk det som regel fint. Plukket opp Cathrine og Iselin på veien, og herregud så deilig å se dem igjen! Da vi kom fram til Ask, var de aller fleste samlet, og enda flere gjensyn stod for tur. Det er rart hvordan den vennegjengen etter hvert har begynt å bli eldre og modne; da jeg så meg rundt, var jeg og Iselin nesten de eneste igjen som var single, mens alle andre satt rundt i par. Mange av de dro hjem før ett, mens alle før hadde festet  til langt ut på morgenen. Folk forandrer seg visst.
Da jeg så fellesbordet som var fullt av masse god whisky og cognac, begynte jeg seriøst å angre på min edruelighet, men det var samtidig godt å komme seg hjem og sove i egen seng. Middagen var fantastisk.

I dag skal jeg og Kjerstin bake krumkaker og peppernøtter før vi drar på julekonsert i Strusshamn kirke. Den er alltid fin, og det blir ikke jul uten :)

Leave a Reply

