Jul

Julen i år var spesielt koselig, syns jeg. Jeg hadde gledet meg til å komme hjem til jul i mange uker, og spesielt i adventstiden var det slitsomt å være i Trondheim og ha eksamener når normale mennesker var hjemme og pyntet til jul og koste seg med familien. Det var utrolig deilig å komme hjem til Bergen. Kanskje har jeg bare blitt enda mer glad i byen etter at jeg flyttet derfra, og fikk den litt på avstand. Nå er det i hvert fall alltid fint å komme tilbake. Fjellene, sjølukten, gatene i byen og alle de kjente stedene gjør alltid at jeg føler at noe faller på plass.

I tillegg var det fint å ha familien samlet igjen. Man glemmer visst hvor lang tid det går mellom hver gang alle er sammen. Men jeg tror at det at man er lenge vekke fra hverandre, gjør at man setter mer pris på den tiden man får sammen. Vanligvis er det å komme hjem slitsomt, fordi man har lyst til å rekke over så mange venner og kjente som mulig, men nå var jeg veldig fornøyd med å bare sitte hjemme, spille spill, spise mat, varme meg foran peisen, se på gamle Road to Avonlea- episoder og strikke. Kjerstin og Reidun lærte meg å flettestrikke – en ny teknikk jeg sikkert kommer til å benytte meg av i framtiden – og å hekle. Hekling har jeg aldri gjort så mye av, men jeg husker at farmor alltid pleide å sitte i stolen sin på kjøkkenet i Nordfjord og hekle duker av tynn rød eller hvit tråd. Jeg begynner å få øynene opp for alt det gøye man kan hekle! I år skal jeg prøve å se om hekling på forelesningene gjør at jeg klarer å holde meg mer våken. :)

Noe av det første vi gjorde etter at jeg kom hjem, var å bake.

Jeg pleier ikke spise så mye julekaker, men peppernøttene og de svenske småkakene er alltid gode.

Vi pyntet treet (og dokumenterte det nøye):

Vi spiste frokost:

Og pinnekjøtt!

Åpnet presanger…

og spilte spill.

Alt som skal til for å få en perfekt jul, med andre ord <3

Leave a Reply

