Vennemiddag

Like før jul ble den gamle gjengen fra Askøy samlet til vennemiddag på Zupperia, den ganske kurante suppeplassen i Bergen (Zupperia var flyttet til Vaskerelven siden sist jeg var der, enda et eksempel på at utestedene og spiseplassene i Bergen forsvinner eller endrer seg fortere enn man får sukk for seg). Om man følger Samfundetregler, er denne vennemiddagen nå blitt en tradisjon, siden vi har gjort det to ganger.

Suppen var god, og det var flott å se folk igjen. Den nye plassen Zupperia har funnet og innredet er også ganske smakfull. Eneste hva suppene angår, er at alle har en tendens til å smake noenlunde det samme; en slags udefinerbar thai-smak som sikkert kommer av mye bruk av olje og de samme krydderne i alt. Den eneste suppen som skilte seg litt ut, var min safransuppe, som egentlig bare smakte lussekatter. Men maten så fin ut!

Middagen var ganske fort over, egentlig, siden alle skulle hver til sitt. Men det gav meg en tanke om et nyttårsforsett. Jeg er ikke en som pleier å sette meg forsetter – jo færre jeg setter meg, jo færre slipper jeg å bryte – men dette vil jeg veldig gjerne klare: Å være flinkere til å være med de jeg er glad i, utenom jobb og skole. Og prøve å samle folk rundt for eksempel en middag, en film eller en kosekveld. Om jeg får til det, skal jeg være fornøyd med meg selv. Selv om man kanskje setter seg mange tåpelige løfter og forsett, er jo tross alt dette det eneste som er viktig, folka.

I kveld så jeg Avatar for andre gang. Vi ble stående utenfor og prate en stund etterpå; Ola, Kine, Berge og jeg. Det er så deilig å ha folk som man nyter hvert eneste minutt sammen med. Av og til slår det meg bare med full tyngde: tenk så ubeskrivelig heldig jeg er.

Selv om klokken nå enda en gang har blitt altfor mye. Tydeligvis klarer jeg ikke helt å forstå at jeg må legge meg tidlig for å klare å stå opp så tidlig som jeg alltid planlegger…

Leave a Reply

