Herlige Bergen!

Disse dagene har jeg nok en gang vært en svipptur innom Bergen for å være med på møter, og i motsetning til Trondheim og tydeligvis resten av Norge, har det ikke vært snø så lenge jeg har vært her, men derimot sol, vår og skyfri himmel. Helt fantastisk, med andre ord. Jeg vet jeg kanskje ikke gir inntrykk av det når man snakker med meg i Trondheim, men for å få det på det rene: Jeg elsker Bergen. Og det gikk enda mer opp for meg da jeg gikk gjennom de smale, krokete, vårfylte gatene i dag, at jeg virkelig ELSKER Bergen. Fy søren, som jeg savner vestlandet! Ikke det at jeg ikke trives i Trondheim; alle jeg kjenner der er flotte, skolen er gøy og jobben er fantastisk, men i det øyeblikket jeg gikk forbi den botaniske hagen, det tipp topp nye studentsenteret, og det nyoppussede kvarteret, fikk jeg en vanvittig trang til å bare flytte hjem, med en gang. Folkene er penere, været er våtere, gatene er krokete og luften lukter fjell og sjø. Med fare for å virke patriotisk, fikk jeg nesten en tåre i øyet der en liten stund.

Så, ja. Jeg er kjempekjempeglad i hjembyen min, og jeg savner den virkelig. Men man vet vel ikke hvor glad man er i noe før man mangler det? Og hjemkomstene blir i hvert fall alltid mye bedre nå når jeg ikke bor der hele tiden. Så får vi bare håpe at jeg en gang vender tilbake for godt, når jeg er trøtt og lei av verden.

 

Leave a Reply

