Ferieslutt

Man tror alltid at sommeren skal vare så lenge før den kommer, også oppdager man alltid at den tar slutt så altfor mye tidligere enn man håpet. Selv om det bare er midten av juli, har jeg brukt opp min tilmålte tid til kos, venner og bygging på vestlandet, og må bruke resten av tiden så effektivt jeg kan for å jobbe en del før skolen tar til for alvor. Uansett hvilken by jeg er i, virker det som om det værmessig spiller mindre rolle, i og med at det ser ut til at det regner, tordner og generelt er surt over hele landet. Men likevel blir jeg bare mer og mer overveldet over å bli minnet på hvor glad jeg egentlig er i Bergen og vestlandet, fjordene og fjellene, og hvor trist det er hver gang jeg reiser.

I forhold til Trondheim fortonet plutselig hjembyen seg som mulighetenes land under det korte oppholdet. Kanskje er det fordi det er sommer, og byen blir levende, og man får den følelsen av at alt kan skje og alt kan gjøres, og at det rundt hvert hjørne finnes en ny og spennende person? Likevel virket det som om alt var så mye penere; gatene var smale og koselige, og bybildet var fullt av farger, folk, trær og blomster, gatemusikanter og kafebord. Dialekten virket plutselig fin, og de velkjente luktene i veggene på de gamle stamkafeene var som en gammel venn. Til og med menneskene så penere ut.

Og selv om det så klart var mange gode grunner til å flytte fra Bergen, og de sikkert stadig vil eksistere om jeg drar tilbake og blir der lenger enn et ferieopphold, var det som om alt kunne glemmes da vi var ute på lørdag kveld, drakk Hansa på trange, hippe utesteder og danset til Casiokids og radiovennlige indiehiter sammen med et knippe av byens fremadstormende semikjendiser som er konger på haugen fordi de har hatt en låt på P3. Akkurat i det øyeblikket tenkte jeg: Jeg elsker Bergen.

Og da jeg satt på flyet og landet på Værnes etter å ha tatt farvel med Cathrine og Iselin, var det første gang jeg ikke var glad for å komme tilbake til Trondheim.

Leave a Reply

