Travle dager

Høsten har kommet til Oslo, med fargesprakende blader og litt mer hustrige dager. På denne tiden har man mest lyst til å gjemme seg under et teppe med en varmeflaske, og bli værende der til våren kommer.

Jeg har imidlertid mer å gjøre enn noen gang, noe som er kjempespennende og litt slitsomt. Jeg burde lære å kjenne mine egne begrensninger. Men det kommer nok til å skje før eller senere.

Mye skjer! Jeg har plutselig blitt veldig aktiv i Spire, utviklingsfondets ungdom. Her har jeg blitt koordinator for matutvalget, som jobber med matsikkerhet på global skala: at alle skal ha retten til mat, og kunne dyrke sin egen mat på den måten de selv vil. Dette er utrolig spennende arbeid, og jeg håper å kunne bruke høsten på å bygge opp et sterkt og levende utvalg som får mye gjort. I tillegg prøver jeg å henge litt med i klimautvalget, hvor det også skjer mye artig, spesielt med tanke på arbeidet fram mot klimaforhandlingene i Rio til neste år. Klima og global matprodkusjon henger sammen og påvirker hverandre, så her gjelder det å se på det store bildet. Mye skjer ellers i Spire også, med tanke på organisasjonsoppbygging og planlegging av en verveinnsats ut året. Om vi klarer å få 300 betalende medlemmer under 26 år i løpet av året, kan vi kvalifisere oss til å få ekstra tilskudd fra LNU på et sekssifret beløp. Dette er penger som trengs i arbeidet for å skape en bedre og mer rettferdig verden. Medlemsskap koster kun 50 kroner og det får til og med den fattigste student til å betale. Føl deg gjerne kallet :)

På skolen prøver jeg så godt jeg kan, og samfunnsgeografi var definitivt et riktig valg. Her får jeg lært mye om interessefeltene mine; utvikling, politikk, klima, geografi og samfunn. Jeg innser nå at det var litt optimistisk å prøve å skulle lære meg fransk i tillegg til allerede fulle studier, men har ikke tenkt å gi opp av den grunn.

Denne uken var jeg også lærer for første gang. Jeg fikk lov til å undervise samfunnsfag og sosiologi for noen veldig flinke og engasjerte videregåendeelever ved en av Oslos beste skoler. Det var kjempeskummelt, og veldig lærerikt. Jeg håper jeg får mer arbeid her, for nå trenger jeg virkelig litt inntekt!

Ellers nyter jeg livet. Jeg nyter å kunne være i denne byen sammen med mine gamle, gode venner, og store deler av familien min. Og jeg gleder meg til hver gang jeg får mulighet til å besøke eller få besøk av min flotte kjæreste. Og når dagene blir litt for overveldende, er det bare å legge seg ned og nyte litt musikk:

Ólafur Arnalds – Ljósið

Leave a Reply

