Julestrikk 2: Sokker

Jeg har aldri strikket sokker før! Og jeg har heller aldri strikket med flere farger før denne julen. Så dette var altså en anledning til å forsøke begge deler.

I julepresanger i år strikket jeg to par sokker, et relativt tykt, og et ganske tynt par. Det tykke var etter dette mønsteret fra Garnstudio. Jeg fulgte det nesten til punkt og prikke, bortsett fra at jeg brukte to tråder alpaca istedenfor en tråd alpaca og en tråd fabel. Jeg brukte også en annen rødfarge, fordi jeg syns den dype rødmelerte fargen er finere. Jeg elsker alpakkaserien fra Drops, fordi det er så mykt og herlig, og kommer i så mange fine farger.

Sånn så det ut underveis:

Og her er det ferdige resultatet:

Det var vanskelig å vite hvor løst man skal strikke når man aldri har strikket med flere farger før. Den første sokken ble derfor litt trang, men fremdeles brukbar. Og de så jo veldig fine ut, da :)

Det andre paret ble strikket etter denne oppskriften. Det var enklere å strikke løst nok denne gangen, når jeg hadde fått prøvd meg litt, men det var til gjengjeld veldig mye mønster, så man hadde ikke orket å strikke mange par av denne typen om man ikke simpelthen elsker å bytte tråd for hver maske.

Her kan dere se hvordan det ble:

Passformen var grei, men partiet til hælen syns jeg var for lite tatt størrelsen i betraktning. Hadde nok strikket dette ca en cm lengre enn det som stod i oppskriften hvis jeg skulle laget et par til.

Det er ganske spennende å strikke med Delight, fordi man aldri vet helt hvordan det blir seende ut før man er ferdig. Denne rosa/lilla-miksen syns jeg var veldig fin til formålet, og passer fint til mamma, som fikk dette paret :)

Og her er begge parene sammen :)

Alt i alt fornøyd med mine første sokker!