Drikkebrikkeoppskrift!

Jeg sa jeg skulle poste oppskriften til drikkebrikkene jeg laget før jul, når jeg en gang fant den. Det gjorde jeg nå, så her kommer den!

(Gjør oppmerksom på at det godt kan være feil i oppskriften, og at den ikke nødvendigvis følger vanlig oppsett for hekleoppskrifter.)

Start med å hekle 2 luftmasker

1. omg: hekle 10 fastmasker i den første luftmasken, en kjedemaske i første fastmaske

2. omg: Hekle 4 lm (= 1 stav + en lm), fortsett med ni stavertil i hver av fastmaskene = 10 staver. Hekle en luftmaske mellom hver stav, avslutt med en kjm.

3. omg: 1 kjm i hver maske fra omgangen før = 20 kjm.

4. omg: Hekle to staver om hver luftmaske fra omgang 2 + en lm mellom hvert stavpar. Avslutt med kjm.

(5. omg: 1 kjm i hver maske = 30 til sammen)

6. omg: 1 fm i hver kjm + en lm mellom hver fm

7. omg: 1 fm i hver fm fra forrige omgang, + 2 lm mellom hver fm

8. omg: 6 luftmasker, hopp over en lm-bue (2 lm) fra forrige omgang, en fastmaske om neste lm-bue, gjenta til du kommer rundt.

9. omg: Hekle slik om hver lm-bue (6 lm): 1 fm, 1 halvstav, 1 stav, 1 dobbeltstav, 1 stav, 1 halvstav, en fastmaske. Avslutt med kjedemaske.

 

Det kan være litt knotete å lage disse, spesielt om man hekler for stramt. Jeg lagde dem likevel slik fordi jeg ville ha en fin og tett drikkebrikke uten for mange hull, som kunne absorbere søl fra glasset når det stod på brikken. Du kan prøve og se om du får det til.

Merk! Omgang 5 er valgfri. Jeg merket at den var spesielt vanskelig og knotete å få til (ikke umulig, men det kan ta litt tid), men til gjengjeld ble det et veldig fint og dekorativt “flette”mønster ut av det.

p.s. Der hvor det passer å avslutte omgangen med en kjedemaske, men jeg ikke har skrevet det i oppskriften, bare gjør det likevel. Jeg har bare glemt å skrive det ned!

 

Leave a Reply

