Hva skal du bli når du blir stor?

De aller fleste har vel hørt dette spørsmålet fra tid til annen. Spesielt alle oss som studerer for en gang å “bli” ett eller annet får gjerne dette spørsmålet, ofte når vi er på besøk i hjemtraktene og blir konfrontert med alle disse som ikke skjønner at vi fremdeles sitter på skolebenken.

Spørsmålet i seg selv er nok uskyldig nok, men av en eller annen grunn blir jeg likevel litt provosert av det. For hva er egentlig denne oppsluktheten av at man skal bli noenting? Er det slik at man går rundt hele livet og bare venter på dette øyeblikket hvor man kan si at nå; nå er man blitt noe? Hva skal man eventuelt da gjøre etterpå? Hvis man er ferdig med på bli noe, er man da ferdig utlært? Har ikke livet noe nytt å by på etter dette? Så gørrkjedelig det hadde vært.

Ikke bare impliserer spørsmålet at man kan nå en tilstand av ferdig “tilblivenhet”, men det sier jo også at man ikke ER noe slik man er i dag. Det blir jeg nok mest irritert over. Jeg er jo grådig mye, og har også rukket å være mye i løpet av det relativt korte livet mitt. Jeg har vært bartender, barnehageassistent, ungdomsleder, politiker, dirigent, arrangør, vikarlærer, prosjektleder, skuespiller, kommunikasjonsrådgiver og elev. Nå er jeg leder for en organisasjon, student, arbeidstaker, hobbymusiker, kjæreste og samfunnsengasjert. Snart har jeg tatt en master i samfunnsgeografi og er kanskje da ferdig med utdannelsen min. Men betyr det da at jeg er endelig er blitt noe kvalitativt annerledes enn jeg var før? Tull og tøys.

Jeg er noe hele tiden, jeg. Og jeg er veldig fornøyd med å holde på med mange forskjellige ting. Det kjedeligste jeg kan tenke meg er å være ferdigstudert for så å begynne i en vanlig fulltidsjobb med de samme arbeidsoppgavene hver eneste dag, som en markering av et tenkt sluttpunkt for utviklingen min. Jeg har alltid stortrivdes med å gjøre flere ting ved siden av studiene, fordi jeg liker variasjon. Hvis det betyr at jeg bruker litt lengre tid på å komme ut i det vanlige arbeidslivet, gjør det meg absolutt ingenting. Jeg vil heller ha en tilværelse hvor jeg møter nye utfordringer hver dag, enn å bli “stor” så fort som mulig. Og jeg har mer enn nok med å tenke på hva jeg er og gjør, om jeg ikke også skal la livet bli diktert av alle forventninger om hva jeg skal bli.

Så derfor er mitt budskap og leveregel: ikke tenk så mye på å bli. VÆR istedenfor, og gi andre rom til å gjøre det samme!

One thought on “Hva skal du bli når du blir stor?

  1. René says:

    Kva skal eg bli når eg blir stor?
    Eg svarar alltid: “Større!” :D

Leave a Reply

