En eksilbergensers bekjennelser

_DSC0987

Tittelen er kanskje ikke helt riktig. Strengt tatt er jeg jo ikke bergenser, men askøyværing. Strengt tatt har jeg heller aldri bodd i Bergen, så kanskje det ikke gir helt mening å skulle skrive et blogginnlegg om at jeg savner å bo der. Likevel er Bergen min by, og det er når jeg vandrer i Bergens gater at jeg savner den mest.

_DSC0989

For hvilke andre byer har så fine, skakke trehus i så fine, skakke gater, med kilometervis av brostein? Hvilke andre steder kan du kjenne den samme spesielle lukten av sjøsprøyt og fisk, med fjell rundt deg på alle kanter?

For ikke å snakke om møte så herlige mennesker, som er uhøytidelige, som har følelsene utenpå istedenfor inni, og som kan gripe om hendene dine og klemme dem bare fordi du smiler.

Jeg har bodd i både Trondheim og Oslo. Trondheim er riktignok en fantastisk by, spesielt å studere i, og med mange fine bygninger og søte trøndere. Men den kan nok ikke nå helt opp til Bergen. Og dere Østlendinger som aldri har tatt steget over bygrensen og likevel mener Oslo er byen over alle byer: beklager å si det, men dere tar feil. Oslo er ikke en fin by. Den er riktignok praktisk og har alt man trenger av spisesteder, arbeidsmuligheter og fritidsaktiviteter, men den er dessverre ikke fin, eller har sjel eller sjarm. Og den tar seg ikke ut i regnvær, noe som må være et minimumskriterium for en god by._DSC0968

Hvem kan vel gå i Bergens gater mens vannet fosser fra himmelen, og være trist? Hver regndråpe som plasker ned på bakken lager jo sin egen liten lyd, og regnværet lager en sang som blir til dammer som kan plaskes i.

Hver gang jeg er tilbake i Bergen er det som å være en fisk som er sluppet tilbake i sjøen. Og jeg tenker: så lenge jeg ikke bor på Vestlandet, bor jeg på feil sted.

_DSC1005

_DSC0969

_DSC0964

_DSC0979

_DSC0959

_DSC0954

_DSC0986

_DSC1000

_DSC0963

One thought on “En eksilbergensers bekjennelser

  1. Stian says:

    Amen.

Leave a Reply

