Nytt år

Hei og godt nyttår!

Det er vel lov å si godt nyttår fremdeles, vi er jo ikke halvveis ut i januar en gang. Jeg lever fremdeles godt på juleferien, egentlig. I år var den mest avslappende juleferien på lenge; jeg hadde ferie i nesten to uker, og da var jeg bare hjemme på Askøy og gjorde ingenting annet enn å ta det rolig. Det vil si å lese, strikke, sove, spise, spille gitar og ikke gjøre (nesten) noe som helst av jobbing eller fornuftige ting. Pløyde også gjennom alle fire sesongene av Lark Rise to Candleford, som jeg bare fikk helt dilla på. Jeg elsker koselige kostymedramaserier. For ikke å snakke om at jeg fikk masse tid til å bare tenke. Det har jeg ikke hatt så mye tid til det siste året. Og egentlig er det noe alle burde gjøre med jevne mellomrom, så det gjorde godt for både kropp og sjel.

Og nå har vi jommen startet på et nytt år. Det er utrolig skjønt hvordan mennesker aldri forandrer seg hva gjelder framtidsoptimisme og troen på nye begynnelser. Jeg er akkurat likedan. Januar er en av de beste tidene på året (sånn rent bortsett fra at julen er ferdig og det er et helt år til neste gang man kan spise pinnekjøtt). Man starter med blanke ark og har ikke rukket å ødelegge noe enda. Egentlig er det jo bare en kalender vi har funnet på som starter på et nytt år, og kalenderen kunne sikkert vært utformet på mange forskjellige måter. Tenk hvis vi ikke hadde årsregning, men at tiden bare gikk og gikk. Så kjedelig det hadde vært. Da hadde vi jo aldri fått noen nye sjanser.

Jeg har ingen store nyttårsforsetter for i år. Har i hvert fall ikke tenkt å bli flinkere til å blogge, for det er nok en tapt sak. Men jeg håper i hvert fall jeg får mer tid dette året enn jeg har hatt i det siste. Det har vært altfor mye med jobbing og være masterstudent og være leder for Spire. Man må ha tid til å leve litt også, og gjøre ting bare fordi de er gøy. Det skal jeg bli flinkere til i år. Også skal jeg bli flinkere til å spise mindre sjokolade. Jeg har klart det ganske greit så langt, men jommen er det vanskelig. Haha.

Den siste uken har jeg rukket å gjøre en del gøye ting allerede! Jeg har kommet meg på trening fire ganger, noe som var hardt etter ferien for å si det mildt. Senest trente jeg i dag, og det gjorde dugelig vondt etter hard styrketrening i går. Men jommen er det deilig å bruke kroppen sin litt også. Hvis jeg blir litt sterkere etter hvert, er jo det også veldig fint :) Ellers har jeg strikket en del. Blant annet har jeg gjort ferdig denne genseren til Martin:

Genser januar 14

For dere som er glad i Star Wars, kjenner dere kanskje igjen symbolet :) Jeg brukte denne oppskriften, men brukte en kombinasjon av grønt Hverdagsgarn fra PT og Kaunigarn istedenfor det som står oppgitt. Kaunigarn er veldig gøy å strikke med, men man kan jo aldri helt vite hvordan det ser ut før man er ferdig. Hadde jeg laget denne på nytt, ville jeg nok strikket symbolet for seg og sydd på på slutten istedenfor å strikke det inn i stoffet. Den røde tråden synes nemlig ganske godt gjennom det grønne, og det er ikke så fint. Men heldigvis passer den godt i hvert fall. Jeg strikket i str small, men la på noen centimeter i lengden og på ermene.

Og på fredag var vi ute for første gang i 2014 og spiste kjempegod middag på Dinner. Dette er en av de beste kina/asia-restaurantene i Oslo etter min mening, selv om vi ble litt vel eksponert for cheesy kinarestaurantmusikk denne gangen. Men man kan tilgi mye når man får mat som dette.

Innbakt kamskjell med chilisaus

Innbakt kamskjell med chilisaus

_DSC0061

Vårruller med saus og tang

_DSC0065

Biff med spinatchips, saus og masse annet godt tilbehør

Namm. <3 Etterpå avsluttet vi kvelden med å drikke likør på Bristol. Haha, det føles bare så herlig 30-talls som-å-være-med-i-en-Poirot-episode å tilbringe en kveld på Bristol med den fantastisk overdådige foajeen. Et av mine nye stamsteder tror jeg. Skal gå dit og leke intellektuell dame med jevne mellomrom.

Nå nyter jeg søndagskvelden på sofaen med datamaskin, strikketøy og bøker. En fin kveldsaktivitet jeg har tenkt å gjøre til en vane i år. Har laget knekkebrød i dag også (for første gang faktisk), så kanskje jeg skal spise litt kveldsmat og skifte strenger på gitaren min også før jeg må legge meg.

Som vanlig en oppdatering med litt av alt og liten sammenheng. Men oppsummert er året godt i gang og fortsettelsen ligger an til å bli bra!

Leave a Reply

