Knekkebrød

For noen dager siden laget jeg knekkebrød. Det var ganske gøy. Det trengs jo ikke noe gjær i deigen, og ikke trengs det elting heller, så det er veldig lett å lage. Også kan man jo putte oppi hva man vil. Masse frø og grovt mel for eksempel. Da blir det jo supersunt!

Generelt syns jeg det er mye bedre å bake selv enn å kjøpe i butikken – da vet man jo aldri helt hva som er oppi det man kjøper. Spesielt brød. Det er for eksempel altfor mye gluten i brødene man kjøper, fordi de lages for å heve så raskt som mulig. Det gjør blant annet at stadig flere utvikler glutenallergi. Og ofte er det ikke så mange næringsstoffer heller. Og det syns vi jo ikke noe om! Så da er det mye bedre å lage ekte og ren mat på egen hånd, uten snarveier og med masse gode ingredienser :)

Sånn så knekkebrødene ut:

_DSC0058

Oppi disse hadde jeg:

50 g sesamfrø
50 g linfrø
50 g solsikkefrø
50 g hakkede mandler
50 g havregryn
200 g mel etter ønske (jeg brukte en blanding av rug, hvetemel og emmer)
1 ts salt
4-5 dl vann

Alle ingrediensene blandes i en bolle, og etterpå kan røren stå i ti minutters tid. Røren kjevles ut i en langpanne mellom to lag med bakepapir.  Ta det øverste laget bort og kutt opp til knekkebrød med en kniv. Stekes på 160 grader med varmluft i minst 40 minutter, gjerne lenger om de ikke brenner seg.

Veldig gode til kveldsmat med brunost på. Og en kopp te, så klart. Til jul fikk jeg denne kjempefine te-frosken av Ragne. Frosker er jo omtrent det fineste jeg vet. De er så pene. Og denne funket veldig bra!

_DSC0062

Leave a Reply

