Lysekrone <3

Okei. To år har vi bodd i denne leiligheten. Den er nydelig, litt vel kald om vinteren kanskje, men generelt veldig fin. Det eneste er at stuen egentlig aldri har hatt noe særlig lys. Tre-fire Ikealamper i utkantene av rommet monner liksom ikke så mye uten en ordentlig taklampe. Uten lys blir det vanskelig å gjøre viktige ting, som for eksempel å strikke.

Så vi har lenge hatt lyst til å skaffe oss en lampe. Grunnen til at det har tatt tid, har vært en kombinasjon av treighet, mangel på penger og at vi ikke har funnet noe vi har likt godt nok. Men nå har vi ENDELIG fått en lampe. Og ikke nok med det, men en skikkelig fin lysekrone! Hurraaa.

_DSC0072

Så i går kveld var det monteringstid. Jeg tenkte det kom til å gå på en halvtime, men neida. Nesten fire timer brukte vi. For det første er tydeligvis ikke vår gamle takrosett fra 1897 spesielt egnet for oppheng av lamper laget i 2013. Vi måtte derfor demontere hele lampeopphenget og finne en alternativ måte å henge opp lampen på, noe som var enklere sagt enn gjort, men som gikk til slutt. I tillegg måtte vi koble strømledningen til både lampen og kontakten på egen hånd, så da fikk jeg lekt litt hobbyelektriker. Men det er jo ganske gøy da. Her er den ferdigkoblete kontakten. Eksepsjonelt pent gjort, om jeg kan si det selv:

_DSC0071

Og sånn ser stuen ut nå. Jeg er superfornøyd. Man skal aldri undervurdere lykken som ligger i bra lys. Heretter blir det portvin hver kveld. Det er det eneste som kan matche denne lampen.

_DSC0074

Portvinen skal forresten nytes mens jeg leser denne bloggen. Den ble lansert denne uken av et fabelaktig bloggkollektiv bestående av ti søte jenter som vil vise hvor kult det kan være å være miljøvennlig. Resultatet er en grønn rosablogg! For et fantastisk konsept. Er det noe vi i miljøbevegelsen sliter med, så er det jo å få engasjementet til å favne bredt. Det kan ofte bli for mange pekefingre og dommedagsprofetier, og det er jo ikke akkurat sexy. Men om man får formidlet de viktige tingene på en hverdagslig og morsom måte, tror jeg det kan få flere til å bry seg. Så jeg håper at mange leser bloggen :)

Nå skal det strikkes litt. Har kjøpt garn til denne jakken som jeg har tenkt å begynne på. Ingenting er bedre enn en pose full av mykt og ubesudlet garn! P.S. Å strikke egne klær er også miljøvennlig.

2 thoughts on “Lysekrone <3

  1. Anne says:

    Hei, Kom over bildet av lysekronen din. Den er så fin! Kan jeg spørre hvor den er kjøpt?

Leave a Reply

