Ja til mer hviletid!

Den første dagen i mitt nye og mindre flinke liv startet meget bra. Det var ikke før jeg våknet at jeg kom på at klokken skulle stilles. Jeg ELSKER vintertid! En hel ekstra time som man bare får helt gratis i gavepakke! Hurraaa.

Timen ble god brukt: i sengen. Der lå jeg og leste dagens kommentar i Aftenposten av Knut Olav Åmås, som handlet om noe vi bør bli mye flinkere til. Nemlig å hvile. Du Åmås, du Åmås. Av og til glimter du til. Det er verdt å bruke litt tid på å tenke over hvordan det å hvile er blitt omgjort til noe merkelig og rart i disse supereffektive tider. Som Åmås skriver: “I dag er fenomenet «hvile» mest av alt blitt til «opplading». Hvile er blitt noe instrumentelt. Hvis man er et vellykket karrièremenneske skal også fritiden være så nøye planlagt som mulig.”

Skal man leve opp til “samfunnets” (hva eller hvem nå enn det er) krav om å være vellykkede mennesker, skal man ha noe å gjøre på hele tiden. Alt skal være planlagt. Har man en time uten en plan, må man fylle den med noe. I en sånn kontekst blir “tom” tid, eller hviletid, et fjernt minne fra barndommen. Noe som er veldig trist. Det er jo den beste tiden!

Hvor ofte er det egentlig man tar seg en lur midt på dagen? Eller setter seg ned og stirrer ut i luften, uten å ha noe å beskjeftige seg med? Går man på en kafé alene, er man jo nesten redd for å bli sett uten å ha en datamaskin, en bok eller en mobil foran seg. Hva med å bare ta seg en kopp kaffe og nyte den, mens man sitter med sine egne tanker? Jeg gjør sånne ting altfor sjeldent. Men jeg skal altså bli bedre. Og jeg begynte med å ligge en time ekstra i sengen i dag med god samvittighet.

Selvfølgelig har jeg vært litt flink i dag. Jeg har tross alt eksamen om noen dager, så jeg har sittet og lest en del timer. Men når man har sjokolade, ubegrenset tilgang på te og myke bakgrunnstoner fra Spotifys mer eller mindre cheesy ferdiglagde spillelister (hva skulle jeg ha gjort uten?), så blir det jo egentlig bare hyggelig. I dag har Pure Mellow Jazz og Music for Concentration stått på repeat. Spesielt sistnevnte er nøyaktig så klein som du tror, men for akkurat dette formålet funket det fint læll.

Forresten! Litt av grunnen til at jeg lå og dro meg i dag morges var at jeg startet å strikke en ny genser i går kveld, og ble sittende til klokken to (!) før jeg klarte å rive meg løs. Jeg lover, denne genseren er helt SYKT VANSKELIG. Oppskrift her.

Jeg brukte flere timer bare på å skjønne hva oppskriften faktisk mente, og likevel måtte jeg strikke starten tre ganger før jeg kom meg videre. Det var helt gresk. Har oppdaget et par feil i oppskriften også, så det hjalp jo ikke akkurat. Men nå har jeg kommet godt i gang, og etter den første kneiken ble det heldigvis litt enklere. Forhåpentligvis blir den seende bra ut til slutt! Sånn ser den ut nå:

_DSC0275

_DSC0277

Har du troen?

Leave a Reply

