Kunsten å ta en dag av gangen

Jeg har en teori om at flinke piker flest er suckers for planlegging. Når man skal gjøre mye, må man jo planlegge. Personlig har almanakken min vært en uunnværlig følgesvenn ganske lenge, som jeg har med hvor enn jeg går. Helst skal jeg ha oversikt over ikke bare dagen, men hele uken og gjerne store deler av måneden som kommer. Inni hodet skal jeg ha kontroll over hvilke møter som skjer i løpet av dagene som kommer, hva som må forberedes, når det skal forberedes, og når det eventuelt dukker opp lommer i programmet som jeg kan bruke til forefallende arbeid. Kontroll og oversikt = dop for flinke piker.

Planlegging er bra, men det kan lett ta overhånd. Er man flink til å planlegge, kan man lett fylle på stadig mer i kalenderen, fordi erfaring tilsier at det nesten ikke er grenser for hvor mye man kan gjøre så lenge man sjonglerer bra. Men det FINS faktisk en grense for hvor mye man kan gjøre på en dag. Ikke bare det, men når det plutselig dukker det opp en dag uten planer, og da vet man ikke helt hvor man skal gjøre av seg.

Personlig bruker jeg mye energi på å tenke på hva som skal skje i tiden framover, på tross av at jeg har alt skrevet ned. Jeg tenker på alt som skal gjøres, og går gjennom listene i hodet gang etter gang. I tillegg tenker jeg mye på ting jeg allerede har gjort og vurderer hvordan det kunne blitt gjort annerledes. Jeg tror det er et tegn i tiden: vi bruker stadig mindre av energien vår på å være tilstede her og nå.

_DSC0291

Heldigvis har kalenderen min vært mindre full i det siste. Veien til å bli en mindre flink pike innebærer blant annet å øve meg på å bli flinkere (!) til å ta en dag av gangen. Ting som kan utsettes, bør (kanskje?) utsettes. Eller gjøres med en gang. Men i hvert fall ikke bli tenkt for mye på! Hvorfor skal ugjorte ting ta opp så mye plass i hjernen? Det er jo ikke bra. Hodet blir utslitt, og man blir stresset.

Utfordringen ligger i å ikke ta framtidens bekymringer på forskudd. Å gjøre det man skal gjøre i dag bra og helhjertet, og utsette å tenke på morgendagens utfordringer til dagen i dag er over, er en kunst. Jeg er absolutt ikke noe forbilde, men jeg skal øve meg.

For eksempel:
I dag: Lese. Legge meg tidlig.
I morgen: Ha eksamen. Fikse forefallende oppgaver. DUGNAD I BYGÅRDEN (var det ikke nettopp?).
Fredag: Arrangere debatt. Begynne å jobbe med hjemmeeksamen.
Lørdag + søndag. Skrive. Brygge øl.

I den rekkefølgen, og med hodet mitt på rett sted.

P.S.  (Off-topic!) I dag er jeg i Vårt Land på vegne av Spire med en kronikk som er skrevet sammen med lederne i Utviklingsfondet og FIAN. Det er ikke ofte man tenker over at menneskers manglende tilgang på mat faktisk henger mye sammen med konflikter og global sikkerhetspolitikk. Men det er jo egentlig ikke rart. Så hvorfor er matsikkerhet, sikkerhetspolitikk og utviklingspolitikk så lite integrert? Kan du svare på det, Børge Brende?

Leave a Reply

