Kunsten å senke forventninger

I dag har jeg hatt eksamen. Fire timers skoleeksamen i faget utvikling. Spør meg ikke hvorfor vi har eksamen i slutten av oktober. Jeg aner ikke. Men nå er det i hvert fall ferdig, og det er digg!

_DSC0295

Et stort problem for flinke piker er at de har altfor høye forventninger til seg selv. Ofte ganske urealistiske forventninger. Ofte kan det faktisk være slik at flinke piker tar det som en selvfølge at de skal prestere minst like godt som alle andre, og kanskje enda bedre, og at alt annet vil være et personlig nederlag. Et viktig steg på veien til å bli mindre flink, må derfor være å senke forventningene en har til seg selv. Da tror jeg også mange ville fått det mye bedre. Det handler rett og slett om å slappe litt mer av.

Jeg tror jeg er på vei. I går brukte jeg store deler av dagen på å a) drikke kaffe, b) strikke, og c) se samtlige episoder av North and South på Netflix. Forresten, hvorfor har jeg ikke hørt om denne fantastiske serien før? Det er jo nesten like bra som Pride and Prejudice, bare med andre skuespillere og en marginalt forskjellig historie! Alle som liker Jane Austen bør se denne. <3 Kostymedrama <3

North and south

Som ekte flinkis burde jeg sikkert sittet og pugget hele dagen i går. Men helt ærlig, hvis jeg skulle lest ETT ENESTE ORD til om CASH TRANSFERS tror jeg jeg hadde gått på veggen. Det ble rett og slett for mye av en god ting. Til og med til tross av at jeg hadde glemt å lese rundt 100 sider av pensum (hvilket jeg oppdaget i morges).

Joda. Jeg skal ærlig innrømme: jeg tror begynner å bli slapp. Jeg velger å ta det som et godt tegn!

Likevel tror jeg eksamenen gikk helt fint. Jeg klarte å vri hjernen min til å skrive noe noenlunde fornuftig til tross for at timer med sammenhengende skriftlig avliring av kunnskap er noe av det kjedeligste jeg vet. Men selv om det gikk ganske greit, håper jeg nesten det ikke gikk for bra. Jeg øver meg nemlig i senke forventninger til meg selv. Denne gangen har jeg satt meg som mål at jeg skal være fornøyd med alt fra C og opp som resultat på eksamen. (Okei, det kan være jeg kommer til å slite litt med å være direkte fornøyd med en C. Men jeg skal senke skuldrene og slå meg til ro med det.)

Hva er egentlig en karakter i den store sammenhengen uansett? Det er absolutt INGEN som bryr seg om hvordan man gjør det på en eksamen (i hvert fall de fleste eksamener). Ingen kommer til å spørre meg senere i livet om hvordan jeg gjorde det i dette faget, på samme måte som at ingen arbeidsgivere jeg har hatt så langt har brydd seg en døyt om hvordan jeg har gjort det på skolen. Det er ene og alene meg selv om bryr meg om hvordan jeg gjør det på skolen. Og det er bare meg selv jeg skuffer om jeg gjør det dårlig. På tide å cut me some slack og velge viktigere ting å bruke energi på.

Som for eksempel sofakos og feiring av endt eksamen sammen med denne gutten som nettopp kom inn døren etter nesten to uker på reisefot!

_DSC0296

Leave a Reply

