Opptur

Det har vært en bra dag for å være politisk engasjert, og politikk har også stått i hodet på meg mesteparten av dagen.

Morgenen begynte klokken åtte med møte med Spires arbeidsutvalg. Skjønne Andrea hadde bursdag i dag, så det ble kake til frokost!

_DSC0357 _DSC0358

Det fins jo knapt en bedre måte å starte dagen på <3.

Deretter var det om å gjøre å få oversikt over hovedpunktene i Venstres alternative statsbudsjett, som ble lagt fram i går. Det var – i hvert fall for Spire sin del, og generelt for klima og miljø – mye positiv løsning! Nå har både Venstre og KrF gått inn for å reversere kuttene i organisasjonsstøtte til Spire og andre frivillige organisasjoner. Hurra! Med litt hell kan jeg kanskje fortsette i jobben som leder for verdens beste organisasjon i 2015 også. Kryss fingrene!

Deretter ble det jobbing med innspill til Stortingshøring om statsbudsjettet i Næringskomiteen. Høringen varte hele dagen, fra klokken 10 til klokken 19.30 (stakkars politikere), og vi var aller siste organisasjon ut (sparer det beste til slutt, så klart). Det var en positiv opplevelse; Knut Storberget fra Arbeiderpartiet var veldig tydelig på viktigheten av at organisasjonsstøtten bevares, mens komiteleder Geir Pollestad fra Senterpartiet stilte oss et bra spørsmål om hva vi syns om at regjeringen ikke vil innføre beredskapslagring for korn. Bra å kunne snakke om noe litt annet enn bare oss selv! Jeg og Trine var fornøyde etterpå:

Trine og Mari på høring i Næringskomiteen

Da jeg kom hjem i kveld kunne jeg til slutt lese gladmeldingen om at FrP har fått sin dårligste meningsmåling siden 1995. 9,5%! “Vi står midt i en orkan”, sier Siv Jensen. Høhø. Det tror jeg nok. Det gleder hjertet til en grønn sosialist. Heldigvis går noe den riktige veien her i verden.

P.S. Sjekker du innom bloggen til Stortingsslasken Aslak Borgersrud fra tid til annen? Anbefales for alle som vil ha insiderinfo om det rare og finurlige livet på Stortinget. Jeg ler meg skakk.

Leave a Reply

