Angoraluer

Jeg kjøpte et par angoranøster på Tjorven for litt siden. Det var 40 % tilbud, så jeg kunne ikke dy meg. Av dem ble det to luer: en brun og en grønn.

_DSC0428

_DSC0431

Jeg tenkte ikke over at angora ikke akkurat er stuerent. Tror faktisk jeg enten ikke visste det, eller hadde midlertidig hukommelsestap, men det falt meg rett og slett ikke inn at det ikke er noe bevisste forbrukere bør kjøpe. Så da var det gjort. Og når jeg først hadde kjøpt det, så måtte jeg jo bruke det. Jaja. Man kan ikke være 100% plettfri.

Oppskriften jeg har brukt er denne her. Den brune luen strikket jeg først, med hundre masker og pinne 3,5. Den ble veldig stor og løs. Så da jeg strikket den grønne mye strammere, med pinne 3 og 96 masker. Den ble nesten litt liten, men jeg tror den kommer til å vide seg ut til å bli akkurat passe.

Veldig enkle og fine luer, men jeg skal aldri kjøpe sånt garn som dette her igjen. Det var ikke et nøste, men heller egentlig en avlang bunt, noe som skapte mange floker og mye hodebry. Nei, bare ordentlige nøster heretter!

Uansett, sånn ble de seende ut på. Helt ok! Hvis man ikke har lyst å strikke med angora, tipper jeg vanlig ull (typ tynn alpakka e.l.) kombinert med f.eks en tråd kidsilk kan funke fint.

_DSC0425_DSC0414

_DSC0410   _DSC0419

Leave a Reply

