Flinke gutter

Jeg og Milda møttes en hyggelig kveld forrige uke for litt øl og backgammonspilling. Så deilig å kunne gå ut en tur på en ukedag og slappe av med god samvittighet. Er en evighet siden jeg har spilt backgammon, og det som er så gøy!

_DSC0555

Mens vi satt der, kom vi i snakk om flinke piker. Det er spennende å prate med noen som har tenkt like mye på dette som jeg, og jeg oppdager at stadig flere jeg prater med syns det å være flink er blitt en altfor viktig og altomfattende del av hverdagen.

Vi kunne begge konstatere at vi vet om mange flinke piker. Det gjør sikkert de fleste. Spesielt i miljøene vi vanker i, med over gjennomsnittlig engasjerte og høyt utdannede folk, utvikler det seg en ukultur hvor det blir vanlig å alltid ha for mye å gjøre og ha helt urealistiske forventninger til egne prestasjoner. Enkelte sjonglerer flere jobber samtidig som de prøver å ta studiepoeng tilsvarende mer enn et vanlig fulltidsstudium. Noen snakker om å kutte ned på aktivitetene for å kunne “slappe litt av”. Det flinke piker anser som et avslappende liv er ofte det andre vil tenke på som ganske hektisk. (Når noen omtaler en 60 timers arbeidsuke som å “trappe ned”, bør varselsbjellene ringe.)

Jeg har ofte tenkt at denne typen bekymringsfull flinkhet er noe både gutter og jenter kan bli offer for. Men når vi tenkte oss om, kunne vi faktisk ikke komme på en eneste flink gutt vi visste om. Jeg, som aldri kan fordra generaliserende kjønnsforestillinger, måtte møte meg selv i døren. Er det virkelig kun jenter som er flinke? Det virker i hvert fall ikke som dette er et fenomen som er jevnt fordelt mellom kjønnene.

Da er jo selvfølgelig det store spørsmålet: hvorfor ikke?

Hvorfor ligger ikke gutter våkne om natten og er besatt over alt de skal ha gjort i løpet av uken? Hvorfor går ikke gutter rundt og kverner over alle små detaljer de kunne gjort eller sagt annerledes den gangen? Hvorfor bruker ikke gutter energi på å irritere seg over unødvendige ting? Hvorfor får ikke gutter dårlig samvittighet over alt de ikke rekker å gjøre i løpet av en dag?

Jeg vet selvsagt ikke hvordan det er å være gutt, så jeg har ingenting å støtte meg på her annet enn mine egne erfaringer og antakelsen om at hvis gutter hadde gått rundt og bekymret seg og ikke minst kvernet over ting like mye som meg, så hadde de oppført seg helt annerledes.

For meg virker det som om gutter flest har en mye bedre evne enn mange jenter til å ignorere det som bør ignoreres og legge saker til ro når det ikke er noe mer å gjøre med dem. Det virker også som om de har større tiltro til egne evner og lar nederlag gå mindre inn på seg. Og generelt virker det som om de stresser mindre. Har jeg rett? Og i så fall: hvorfor?

At “gutter og jenter er forskjellig”, er ikke godt nok. Er det om kjønnsroller? Samfunnets forventninger? Hormonforskjeller?

Eller tar jeg bare feil? Fins det en haug med flinke gutter der ute som vi bare aldri hører om? Kommer “flink gutt”-syndromet til uttrykk på andre måter enn flink pike-syndromet?

Hvis noen har noen noen tanker eller noe forskning på dette, mottas alle innspill med takk. Jeg er veldig nysgjerrig.

P.S. En av sviblene har blomstret. Nå lukter det jul i hele stuen!

_DSC0575

One thought on “Flinke gutter

  1. En spire says:

    Flinke gutter finnes. Jeg har både en flink-gutt bror og en flink-gutt kjæreste. Mulig de er flinkere til å sjule det.

Leave a Reply

