Champagne-jakke

Endelig!

Det er godt å gjøre unna strikkeprosjekter som har ligget lenge. Denne jakken har jeg brukt over et år på, men nå er den endelig ferdig.

Jakken er strikket etter champagnemodellen til garnstudio. Oppskriften er fulgt til punkt og prikke, bortsett fra knappene som jeg byttet ut med noen fine, blå perlemorsknapper med hvitt blomstermønster (fra Tjorven). Jakken består av flere deler: to forstykker, et bakstykke og ermer, som alle monteres til slutt. Sånn så den ut før montering:

_DSC0573

Og sånn ble den etterpå:

_DSC0657

Veldig fin, om jeg må si det selv! Det var verdt all den kjedelige monteringen.

Men dessverre ble den også veldig stor. Jeg strikket den i str M, men det ble rett og slett altfor stort for meg. Den er ordentlig god og varm, men jeg føler meg jo som en potetsekk.

_DSC0650 _DSC0652 _DSC0654

Det er selvsagt ganske irriterende å bruke så mye tid på et plagg som ikke passer. Men der får jeg for å aldri gidde å måle strikkefastheten. Og størrelsesmålene er jo også forskjellig fra oppskrift til oppskrift, så man kan aldri vite om de egentlig passer.

Noen som har noen gode råd for å krympe ullplagg?

_DSC0659

2 thoughts on “Champagne-jakke

  1. Lillianne says:

    Nope, gi den i julegave til en som er større enn deg 😉 ser ut som du strikket litt løst, bruk en pinnestr mindre enn oppskrift – det må jeg alltid gjøre…

Leave a Reply

