Helg

Hurra for helg!

Sove lenge, være oppe så seint man vil, ikke måtte gjøre noe som helst… Helg er ganske fantastisk.

Ok, så rekker man aldri å gjøre alle de hyggelige tingene man vil. Merkelig nok er det vanskelig å gjøre mange ting og slappe helt av på samme tid. Men jommen får man gjort en del likevel.

For eksempel fikk jeg BÅDE sove lenge og vært på trening (første gang jeg sprang over fem kilometer på møllen etter ryggoperasjonen min i sommer!), OG sittet en times tid på Liebling og slappet av med bok og kaffe. Det er jo ikke så verst.

_DSC0671

Nå har jeg kommet godt over halvveis i Gjennomslag, boken om Kristin Halvorsen i regjering. Med andre ord ligger skjønnlitteraturlesningen min godt i rute, og det er artig!

OK, kanskje dette ikke er heeelt skjønnlitteratur. Men det er i hvert fall ikke fagstoff.

Og OK, kanskje er det også litt “nyttig” lesning som leder en politisk interesseorganisasjon å lese om hva som foregår bak kulissene i livene til disse politikerne. Men først og fremst er det bare en veldig god og spennende bok (og ja, jeg innser at jeg er litt over gjennomsnittlig politisk interessert), og jaggu er det mye greier og politisk spill som foregår som vi aldri får vite om.

Det får meg forresten til å gruble på om det er det man må gjøre for å virkelig gjøre en forskjell her i verden. Altså, bli politiker og komme i regjering. På en måte kan det jo være den mest effektive måten å få ting gjort på. På den andre siden virker det jo veldig som ekstremsport for spesielt interesserte. Og det er jo litt trist. Jeg mener, MÅ man virkelig ofre fritid, kjærlighetsliv, ferier og nattesøvn, tåle konstant kritikk og medienes stadige søkelys, inngå evige kompromisser og si masse politisk bullshit, bare for å kunne få mulighet til å gjøre en reell forskjell i samfunnet? I så fall er det ganske deprimerende. Jeg mener; jeg vil jo gjerne være med å gjøre noe stort. Men jeg tror aldri jeg ville orket presset det er å være en toppolitiker. Det må være forferdelig hardt å utsette seg for. Og de fleste av dem som velger å gjøre det, må jo være litt rare. Kanskje gjør de det fordi de liker den måten å leve på, liker konfliktene og det politiske spillet. (Men den typen personligheter er kanskje ikke dem vi helst skulle hatt til å styre landet?) Jeg er jo blant de mest konfliktskye og stressede personene jeg kjenner. Det hadde ikke gått bra.

Uansett, Liebling er et fint sted! Bare synd det er så poppis at det nesten aldri er mulig å finne en ledig plass. Men i dag var jeg heldig.

Det mest sjarmerende er alle de rare tingene de har som man kan kikke på og kjøpe:

_DSC0672 _DSC0673 _DSC0675 _DSC0676

Uansett. Selv om det er helg og man kan være oppe så lenge man vil, er det ingenting galt med å legge seg i rimelig tid heller. Hvilket jeg nå skal gjøre.

I morgen skal jeg ta rotta på denne rakkeren her! Noen som har laget hønsefrikasse før? Det har ikke jeg. Men en gang må jo være den første :)

_DSC0679

Leave a Reply

