Hønsefrikasse

God første desember! Snart jul! Hirr hirr.

I går var det på tide å fiske den frosne økologiske hønen som jeg kom over i butikken for noen måneder siden opp fra fryseren. På menyen stod gammel norsk husmannskost: hønsefrikasse.

Jeg vet ikke helt hvorfor det heter frikasse. Jeg mistenker at det egentlig bare er et mer fancy ord for en ganske vanlig suppe, laget på kraften til en langkokt høne. Men uansett. Langkokte høner skal man ikke kimse av. Tvert imot skal man verdsette det, siden vi moderne mennesker er blitt altfor dårlig til å utnytte den gode ressursen som en moden høne er.

_DSC0679

Vanligvis blir disse bare destruert, men jeg er veldig glad for at produsenter som Holte selger dem istedenfor.

Etter at hønen hadde tint et døgn i kjøleskap, måtte den først tørkes godt med kjøkkenpapir, også måtte vi kutte av beina sånn at den skulle få plass i kjelen.

_DSC0681

Oppi kjelen gikk hønen sammen med tre laurbærblad, litt pepper og en løk. Hønen ble dekket med vann, og så stod den og putret for seg selv i et par timers tid.

_DSC0683

Da den var ferdig å koke, så den sånn ut. Appetittlig?

_DSC0686

Deretter måtte hønen pilles slik at bare kjøttet var igjen. Beina hadde allerede gitt god smak til kraften, så de gikk i søpla. Mens fuglen ble pillet, kokte kraften slik at den ble redusert.

_DSC0688

Oppi gryten hadde vi en god blanding rotgrønnsaker. Nå om vinteren er det høy rotgrønnsakfaktor i posene vi får fra Kooperativet, så da gjelder det å benytte enhver anledning til å bruke dem. Vi klarer som regel å få det unna, men nå har det hopet seg opp en del jordskokker. Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til. Jeg synes jordskokker har en så karakteristisk smak at det setter veldig preg på retten nesten uansett hvor lite man har oppi. Så jeg sliter litt med dem. Hadde bare oppi to små i frikasseen, men likevel kjentes det godt. Resten funker fint: vi hadde oppi en halv kålrot, gulrøtter, pastinakk, poteter og en ekstra løk.

_DSC0689

Kokte det opp sammen med kjøttet og tilsatte krydder, rømme, fløte og jevning. Da begynte det straks å se litt bedre ut.

_DSC0690

Og her er det endelige resultatet. Den beste (og eneste) hønsefrikasseen jeg har laget så langt i livet.

_DSC0691

Blir dette en fast søndagsmiddag?

Tjaaa. Jeg syns det er flott å bruke opp ressursene vi har, og utnytte hønen på en ordentlig måte etter at den har gjort jobben sin. Problemet er bare at jeg tror ikke jeg syns det smaker så godt. Så dette blir nok heller en sjelden forlystelse. Men er du glad i fjærkre, er det absolutt å anbefale!

Leave a Reply

