Julekonfekt!

De siste dagene har det vært fullt juleverksted på kjøkkenet med konfektmakeri og sjokoladesøl. Det er neimen ikke alltid like raskt og enkelt å lage hjemmelaget konfekt som oppskriftene skal ha det til, men jommen er det gøy. Og så blir det jo veldig fine julegaver av det!

Jeg skulle lage fire sorter, men etter tre seine kvelder måtte jeg nøye meg med tre. Oppskriftene fant jeg i noen KK-blad fra november (endelig kom de til sin rett!). For sikkerhets skyld laget jeg dobbel oppskrift av alle, så det ble jo nok til slutt kan du si. Hoho.

Først ut:

Juletrøfler

Man begynner med god sjokolade. Det gikk med noen plater av denne kvalitetssjokoladen her før alt var ferdig. Men måtte bøte på med litt mer vanlige typer også, for til sammen ble det nok godt over et kilo sjokkis til sammen når all konfekten var ferdig laget.

._DSC0901

Visstnok er dette med temperatur veldig viktig. Jeg hadde ikke noe bra termometer for hånden, så det ble litt på gefühlen. Men det gikk helt fint! Så lenge sjokoladen ikke brenner seg i bånn, går det så bra så. Svak varme og mye røring er nøkkelen.

_DSC0900

Min andre juks var teen: egentlig skulle det brukes julete, men det jeg hadde, var chai. Tenkte som så at det smaker jo mye det samme, og jommen funket det ikke bra det og. Teen ble trukket i fløte som ble varmet opp.

_DSC0906

Smør er viktig! Og ekte rørossmør må til for den ordentlig gode smaken (og samvittigheten). Her var jeg faktisk ganske nøye og målte opp akkurat riktig mengde.

_DSC0909

Så ble alt blandet sammen:

_DSC0911

Og nå må jeg spole litt fram i tid, for blandingen stod en natt i kjøleskap før resten ble laget.

Da tiden var kommet for å lage kuler av den stivne sjokoladeblokken, stod det i oppskriften: “Rull til små kuler”. Det var helt umulig. Hvis du ikke har vært borti trøfler før, kan jeg love deg: de smelter så fort du ser på dem, og i hvert fall hvis du er borti med fingrene. Noen rulling ble det altså ikke noe av. Heller litt klissete “klem sammen til en litt klumpete liten kule før alt blir flytende mellom fingrene dine”.

Neste utfordring var at kulene skulle dekkes med et ytterlag sjokolade. Hvordan klare å dekke kuler som smelter raskt med varm sjokolade?

Løsningen: Hive dem i fryseren en liten stund, for deretter å raskt røre dem rundt i en kjele med smeltet og temperert sjokolade, og så la dem stå til tørk med en tannpirker i en oasis (du vet, en sånn man bruker til å lage blomsterdekorajoner). Stod det noe om dette i oppskriften? Neida, her må man finne ut ting sjøl.

_DSC0929

Til slutt penslet jeg alle trøflene med spiselig gullstøv for å få den ordentlig julete C3PO-stemningen. NB: Dette må man vente med til sjokoladen har stivnet.

_DSC0926

Hurra!

Neste:

Juleromkuler.

Først: Smør og sjokolade.

_DSC0913

Egg…

_DSC0914

Og sukker.

_DSC0915

Så måtte blandingen stekes som en kake slik at den skulle bli litt tjukkere:

_DSC0917

Deretter stod også den i kjøleskapet over natten, og så måte hele kake brekkes opp og vispes igjen slik at den ble kremete. da blandet jeg i litt mørk rom, noen dråper appelsinolje og litt kanel, før jeg trykket blandingen sammen til små baller og rullet dem i grovhakket sjokolade (glemte å ta bilder av akkurat dette, men de ferdige kulene ser du nederst).

Til sist:

Juletrær med vaniljeskum og pistasjmarsipan

Disse var artige! Men også litt sånn ta-det-som-det-kommer. Oppskriften her var også ytterst sparsommelig når det gjaldt å forklare hvordan man faktisk skulle gjøre ting.

Først var det bunnene, som ble laget av marsipan som ble blandet med pistasjnøttmel av pistasjer som ble knust i blenderen.

_DSC0918

Deretter var det bare å stikke ut. Oppskriften sa at man skulle bruke en kakeutstikker, men jeg fant ut at korken på en balsamicoeddikflaske funket like bra. Hvem har vel kakeutstikkere uansett? Hva er egentlig en kakeutstikker?

_DSC0921

Sånn så bunnene ut!

_DSC0922

Og sånn så de ut med skum oppå. Skummet bestod av eggehvite, sukker, vanilje og glukosesirup. Marshmellows, med andre ord, bare uten alle e-stoffene.

_DSC0923

Til sist skulle de dekkes med sjokolade og bli drysset med pistasj og salt. Dette med å dekke dem med sjokolade var spesielt vanskelig å finne ut av hvordan man skulle gjøre, så det ble litt prøving å feiling. Men jeg fikk teken til slutt! Men jeg måtte gi opp å dekke undersidene.

_DSC0924

Fine? De ble i hvert fall gode :)

_DSC0925

Etter dette har du mye søl både i kjeler og på fingre, men det er vel ikke så ille å slikke rent når det er smeltet sjokolade det er snakk om.

._DSC0936

Og sånn ble resultatet! Veldig fornøyd :)

_DSC0946

Sammen med noen hjemmelagde lys og litt hjemmebrygget juleøl vil jeg si at konfekten slettes ikke er en dårlig gavepakke. Hurra for hjemmelagde presanger!

_DSC0949

2 thoughts on “Julekonfekt!

  1. Jan Ole says:

    Hei hei

    de fine treeskene på siste bildet, hvor får man tak i sånne?

Leave a Reply

