Et nytt mat-år

Lite er så tilfredsstillende som å fylle opp kjøleskapet og kjøkkenbenken med masse grønnsaker og frukt etter en jul med feit kjøttmat. Det er noe utrolig tilfredsstillende og veldig fint med å ha så mange ulike farger på tallerkenen.

_DSC1212

Matmessig har året begynt bra (med unntak av et par sykedager i begynnelsen hvor det gikk mest i frossenpizza). Nå er det relativt stabile måltider, sunne middager, og en målsetning om å ikke spise godteri i hverdagene. Når det kommer til godteriet, tror jeg ikke egentlig jeg spiser så mye i utgangspunktet, men det blir jo ofte en vane med at det blir littegrann på kveldene. Egentlig er jeg nysgjerrig på å finne ut om jeg klarer å la være. Og så skal jeg prøve å spise litt mer brød og slik mat som metter istedenfor, og se om blodsukkeret blir litt mer stabilt. Så da må jeg ikke bare lære meg å bli litt gladere i brød, men også bli flinkere til å bake mer brød hjemme. Mye av grunnen til at jeg ikke spiser brød, er jo fordi brødene man kjøper i butikken er så kjedelige og bare smaker papp. Når man baker selv, har man full kontroll over hva som er i, og man kan putte oppi så masse godt! Frø, revet gulrot, og allslags ulike melsorter. Da blir det jo plutselig både mye bedre og mye sunnere.

_DSC1217

Hadde mitt første forsøk i går. Det gikk ganske bra (og ble godt!), men den gjæringen er rett og slett direkte vanskelig å få til. Det ble nesten flatt, helt kompakt og tung som en stein. Hadde oppi en del emmer og havregryn, men det skal jo i teorien gå bra så lenge det er nok hvetemel. Det kan nok godt hende det var tørrgjæren sin skyld. Den var gått et halvår over best før-datoen. Og når jeg tenker meg om, har ingen av deigene jeg har bakt i det siste hevet noe særlig. Vi får satse på at det funker bedre neste gang. Da skal jeg bruke fersk gjær!

Har også mål om å bruke blenderen litt mer i 2015, og så langt denne uken har jeg drukket smoothie til frokost to ganger denne uken, med nok til overs til å ha med til lunsj. Det er jo en genial måte å få i seg masse frukt og bær på, og lager man litt ekstra, har man nok til å drikke i løpet av dagen. Håper jeg klarer å holde det gående når hverdagen slår inn for fullt. Må jo være spesielt lurt å ha med til å drikke etter trening eller når man holder på å sovne over bøkene på lesesalen.

_DSC1220

Den siste nye tingen som prøves ut er middagsplanlegging. Martin fikk en whiteboard-tavle i julegave, og nå skal vi prøve å lage ukeplaner med hva vi skal lage lage til middag og hvem som skal lage det. Har testet det i noen dager allerede, og det er jo bare utrolig deilig å måtte slippe den evinnelige “hva skal vi ha til middag”-samtalen hver dag klokken fem. Det blir mye mer forutsigbart med handling også, og forhåpentligvis blir vi enda litt flnkere til å klare å bruke opp all maten i kjøleskapet før den blir gammel.

Tavlen har fått plass ved kjøkkendøren (bak hodet til Martin), sånn at vi kan se den før vi går ut om morgenen. Er spent på hvordan det kommer til å gå i ukene framover!

_DSC1215

Må forresten skryte litt over at jeg og vi i Spire har hatt en del saker i media i det siste. I dag var jeg i Nationen med en kronikk om framtidsombudet og grunnlovsparagraf 112. På julaften var vi i Klassekampen med leserinnlegg om soya i julematen. Og før jul hadde vi en kronikk i Vårt Land om hvordan småbønder trues av profittlysten til internasjonale selskaper. Det er utrolig morsomt når man har jobbet med en tekst og skrevet om en sak man syns er viktig, at den kommer på trykk og mange får lest den!

I tillegg delte jeg sideplass med en gjeng fine damer på andresiden i Aftenposten 2. januar, hvor vi delte nyttårsforsetter for 2015. Der fikk jeg nevnt litt om både framtidsombudet og Spires soyakampanje, hurra. Er kjempeglad for å kunne fronte så viktige saker og ha en så bra jobb som jeg har. Håper vi får mye mer oppmerksomhet i løpet av året!

Aftenposten nyttårsforsetter

One thought on “Et nytt mat-år

  1. […] er det bevist: jeg er ikke helt fortapt når det gjelder baking likevel. Etter mitt forrige mislykkede forsøk hvor brødet ble kompakt som betong, mistet jeg litt motet. Men nå har jeg bakt tre brød og en […]

Leave a Reply

