Gi meg en… rotgrønnsak!

Hoho, man merker at det er vinter, ja.

Ikke på været da, som snarere viser labre høstsymptomer en ekte vintertemeraturer. Men på grønnsaksposen fra Kooperativet er det helt klart at vintersesongen er over oss. For hva var i posen i dag? Du gjettet det: Rotgrønnsaker!

_DSC1222

_DSC1230

Nærmere bestemt: rødbeter, kålrot, gulrøtter, poteter, løk og UHORVELIGE mengder pastinakk.

Joda, jeg liker rotgrønnsaker, også pastinakk, men hva skal man egentlig gjøre med sååå mye? Det var både en skål med vasket pastinakk (nederst til venstre) OG to svære monstre av noen røtter dekket med jord (øverst til høyre).

_DSC1231

Hvis du syns den ser stor ut på bildet, kan jeg love at den er større i virkeligheten. Så nå er det bare å vri hjernen for å finne på nye varianter av mos, puré og kokte, bakte og stekte grønnsaker for å klare å bruke opp disse før de blir dårlig. Forslag mottas med takk.

Ikke at jeg klager, altså. Det er få som er så heldig å ha tilgang på så førsteklasses ferske, sunne og økologiske grønnsaker. Så da får det heller bare være at kreativiteten utfordres litt mot slutten av vinteren.

Men når man spiser røtter for fjerde uken på rad, er det godt med litt variasjon. En gladnyhet på grønnsaksfronten er at Meny har begynt å selge en genial økologisk salat i potte. Jeg oppdaget det ikke før jeg pakket den ut, men den kommer altså i en liten potte med jord, sånn at du kan putte hele salaten i en skål med vann istedenfor å putte den i kjøpeskapet. Smart? Da holder den seg jo frisk mye lenger, og kan i tillegg pynte opp vinudskarmen. Kult.

_DSC1227 _DSC1228

_DSC1235

I dag ble det salat til kveldsmat. Så får vi begynne å ta knekken på røtgrønnsakene i morgen.

Er forresten fremdeles i sjaber form av forkjølelsen. Trodde den gikk over for et par dager siden, men så kom den tilbake med fornyet entusiasme. Da er det bare en ting som gjelder: varm melk med honning og ingefær <3

_DSC1236

One thought on “Gi meg en… rotgrønnsak!

  1. […] jeg ikke gjort dette før?), har jeg begynt å eksperimentere. Og jeg har funnet en løsning på rotgrønnsakproblemet mitt. Forrige brød hadde jeg revet gulrot oppi, og i dag hadde jeg pastinakk. Og det smaker […]

Leave a Reply

