Hurra, jeg kan bake!

Da er det bevist: jeg er ikke helt fortapt når det gjelder baking likevel. Etter mitt forrige mislykkede forsøk hvor brødet ble kompakt som betong, mistet jeg litt motet. Men nå har jeg bakt tre brød og en pizzadeig den siste uken og alle har hevet forbilledlig. Så da er det slått fast, det har faktisk noe å si om tærrgjæren har gått ut på dato! Nå har jeg kun brukt fersk og nykjøpt gjær, og det er tydeligvis tingen. Bare se:

_DSC1326Da er  _DSC1327 _DSC1328

Tada!

Når jeg nå først baker en del (fantastisk å kunne kose seg med helt nybakt brød til kvelds flere dager i uken, hvorfor har jeg ikke gjort dette før?), har jeg begynt å eksperimentere. Og jeg har funnet en løsning på rotgrønnsakproblemet mitt. Forrige brød hadde jeg revet gulrot oppi, og i dag hadde jeg pastinakk. Og det smaker fortreffelig! Eller rettere sagt, det smaker mye brød og lite rotgrønnsak, hvilket vil si at man jo kan gjemme mye rart i brød uten at det legges så mye merke til. Veeeldig smart.

_DSC1331

Hadde også litt revet pastinakk i tomatsausen på pizzaen i kveld, noe som funket veldig bra. Faktisk ble det den beste pizzaen på lenge. Det er jommen mye som funker når man bruker fantasien litt :)

Forøvrig er middagslagingen i huset eksemplarisk planmessig for tiden. Tavlen som Martin fikk til jul er i flittig bruk. Ikke bare slipper vi å ta stilling til hva vi skal ha til middag hver dag og hvem som skal lage det, men vi trenger jo bare handle en eller to ganger i uken. Veldig deilig! I tillegg syns jeg vi er flinkere til å variere mellom ulike retter, og ingenting er vel bedre enn det :)

_DSC1325

Nå har jeg forresten begynt på et nytt strikkeprosjekt!

Det vil si, jeg har tatt opp igjen et gammelt prosjekt som er blitt liggende i godt over et år. Det er ikke noe å vise bilde av ennå, men det skal bli et skjørt. Jeg har prøvd å lage det på to ulike måter, og har måttet rekke det opp igjen begge gangene. Nå prøver jeg meg på en tredje måte som kommer til å innebære mye klipping i stoffet underveis (skrekk og gru!), men jeg håper det blir bra til slutt. Har aldri prøvd å klippe i strikketøy før, men etter et kvarter med selvlæring fra youtubevideoer har jeg troen på at det skal funke.

Leave a Reply

