Krymping av ulljakke – FAIL

I dag hadde jeg mitt tyngste øyeblikk så langt som strikker, da jeg fisket ut en tovet liten ullklump fra vaskemaskinen som en gang var min fine jakke.

Hensikten var selvsagt å krympe den. Og det klarte jeg jo til gangs. Så vellykket var det at den en gang så fine, men dog altfor store jakke, nå kun kan brukes til å sy om til tøfler (eventuelt brukes som innlegg i en slags rustning, for dette stoffet er nå så tjukt og hardt at absolutt ingenting kan trenge gjennom).

Jeg begynte så klart ikke med vaskemaskinen. Neida.

Jeg begynte med å vaske den for hånd, men jeg gnikket og gnurte litt for å få den mindre.
Det hadde ca ingen effekt.

Deretter vasket jeg den i vaskemaskin på ullprogram. Fortsatt ingen effekt.

Det var da jeg tenkte at det fikk bære eller briste, og kastet den i maskinen på nytt, på vanlig vaskeprogram på 40 grader.
…Og der har du det.

Altså.

Sånn så jakken ut først.

_DSC0652

Sånn ser den ut nå.

_DSC1336

Moralen er altså at uansett hvor mye du tror ull kan krympe, kan den kan alltid krympe litt til, forutsatt du vasker den i vaskemaskin på 40 grader.

Det positive er at dersom du holder på med et strikkeprosjekt som ikke passer helt eller som du er litt misfornøyd med, kan du trøste deg med at det i hvert fall ikke ser ut sånn som dette:

_DSC1335

Det negative er at i kveld er det strikkekveld, og det siste jeg har lyst til akkurat nå, er… ja, du skjønte det. Å strikke.

Leave a Reply

