Kauni-skjørt

Jeg har aldri strikket et skjørt før, så jeg tenkte at en gang må bli den første. Dette er mitt første prosjekt med Kaunigarn, et garn som jeg syns er utrolig fint og gir en kjempestilig effekt. Oppskriften er tatt fra eget hode, så dette er fullstendig eksperimentelt. Men sånn ser det ut foreløpig:

_DSC0232

Dette prosjektet har vært pågående ganske lenge (halvannet år?), først og fremst fordi jeg ikke har visst hvordan jeg skulle gå fram. Tanken er at jeg skal ha rapporter av franske liljer med Kaunigarn, med paneler av grått garn i mellom, som gradvis blir bredere jo lenger ned man kommer.

Først begynte jeg å strikke alt i ett, med vekselsvis rapporter og grått. Det ble ganske lite elastisk, og dessuten så ikke de grå partiene noe særlig fine ut med Kaunigarnet som skinte gjennom. (Det var her jeg ble misfornøyd og bare la det hele vekk i påvente av ny motivasjon.)

Deretter rakte jeg for noen uker siden alt opp og begynte å strikke hver rapport for seg. Men jeg strikket ikke særlig langt før jeg fant ut at heller ikke det var en bra løsning fordi jeg ville at alle mønsterrapportene skulle skifte farge på samme sted i mønsteret, mens nå ville alle se forskjellige ut. Dessuten måtte jeg strikke mønsteret fram og tilbake, som jo er dørgende kjedelig.

Så siste løsning har vært å strikke alle mønsterrapportene sammen, rundt og rundt. Det er selvsagt veldig enkelt og greit, men det innebærer også at jeg på klippe opp stoffet etterpå for å separere alle rapportene.

Klipping! I strikketøy!

Det er vel lite som kan være mer fryktinngytende for en strikker. Og jeg har jo aldri gjort det før, så det er jo nok til å ligge våken om natten for.

Men altså. Jeg tror det skal gå! Jeg har prøvd å lese meg litt opp på emnet. På engelsk heter det visstnok steeking, og heldigvis fins det flust med hendige youtube-videoer som viser hvordan det skal gjøres. Folk gjør jo dette hver eneste dag, når de strikker fanakofter og klipper gensere om til jakker. Og jeg har også en splitter ny symaskin som kan sørge for at sømmene ikke går opp. Så jeg har troen. Det bare tar litt tid å venne seg til tanken…

Klippe. I strikketøy. Brrr.

2 thoughts on “Kauni-skjørt

  1. DeMona Holter says:

    Hehe…
    Havna innom bloggen din etter et søk på “Hvor mye krymper ull i vask?”
    Og du satte bra fingær’n på det! 👍
    Måtte bare legge igjen en liten kommentar om at; Åååå, som jeg føler med deg!! Det hjelper vel lite NÅ å si at Hvorfor i all verden(!) skulle du krympe den flotte (og tilsynelatende store & GODE) jakka i utgangspunktet..!? 🙊
    Men skjedd er skjedd, som man sier… (Umgh!!)
    Ikke like kult å begynne forfra igjen, da… Men du har tydeligvis talent nok til å strikke deg noe annet fint *plaster*
    Så ikke stopp av den grunn!
    Nå fikk jeg ikke helt med meg hvor lenge det er siden dette uhellet med jakken, men jeg håper at du har hatt din kvote med krympe-uflaks…
    Skjørtet du holder på med over her ser forresten veldig spennende ut! Og Kauni…. halleluja, for et garn!!! 😃
    Litt stivt å jobbe med, men gull etter vask! Har nettopp heklet meg en (yndlings-)kofte i dette garnet selv, og nå vet jeg ikke helt om jeg tør å vaske den….!! Men det går vel bra om jeg holder meg til ullprogram…og ikke 40 graders… 😜😉🙊😃
    TAKK for morsom lesing og strikke-entusiasme beskrevet så godt at man kjenner seg UTROLIG godt igjen! 😊
    Fortsett! 👍
    Og ha en fin dag!

    • Mari says:

      Hei du!

      Takk for oppmuntringen :) Det er godt å få litt sympati fra andre strikkere!

      Kauni-skjørtet har jeg store forventninger til, ja. Håper det blir bra til slutt! Er veldig fornøyd med garnet, for noen magiske effekter. Det går sakte med strikkingen nå, for nå er jeg bortreist for en periode. Men når jeg kommer hjem igjen, skal det bli sving i strikkepinnene, så jeg forhåpentligvis blir ferdig med skjørtet til slutt og kan vise fram resultatet på bloggen. Og det skal nok bli råd med en ny jakke også en gang, når jeg får ånden over meg ;-)

      Har du bilde av koften du har laget? Hadde vært kult å se!

      Ha en fin dag! :)

Leave a Reply

