Forbannet være Mahler!

Da var det på tide med nytt blogginnlegg. Jeg hadde tenkt å starte blidt med noen hyggelige ny-frisk-etter-påsken-ord og en liten høypris om hvor fantastisk det har vært å ha ferie og lade batteriene. Men nå må det vike for den store frustrasjonen jeg føler. Frustrasjon, mest over meg selv, men også en god dose over Gustav Mahler.

Gustav-Mahler-Kohut

Gustav Mahlers og hans idiotnoter.

Jeg har, i min enfoldighet og nostalgi for mine gamle celloferdigheter, meldt meg på et såkalt orkesterprosjekt med Oslo orkesterkollektiv. Orkesterprosjektet går ut på å samle et tilfeldig sammensatt orkester for øving i løpet av en langhelg, som avsluttes med konsert søndag kveld. Nærmere bestemt søndag den førstkommende.

Det som står på programmet er Mahlers 4. symfoni.

For den som ikke har greie på denslags, kan den jo høres veldig tilforlatelig ut. Men det er den ikke. Den er faktisk ganske vanskelig. For mitt vedkomne: VELDIG vanskelig.

Saken bedres ikke av at jeg ikke har hatt notene før nå, og at vi skal spille den første gang på øving om to dager. Men hadde bare det vært alt.

Neida. Mahler hadde åpenbart en stor forkjærlighet for C-nøkler.

C!

C-nøkkel

Sånn ser en C-nøkkel ut. Ingen fornuftige mennesker bruker den. Det er fordi man blir veldig forvirret når den plutselig dukker opp og forandrer på hvor alle tonene ligger.

Til alt overmål har den ingen fast plass, men kan egentlig plasseres hvor som helst på notestrekene.

Det syns tydeligvis Mahler er veldig gøy. Det er veeeldig gøy å plutselig putte inn en C-nøkkel og deretter flytte den litt rundt omkring. Hahaha, liksom. Så morsomt.

DET GÅR IKKE AN Å LESE SÅNNE NOTER!

Som om ikke en vanlig, firesatsers konsert skal være vanskelig nok for gamle, halvgode cellister. Forbannet være døde komponister og de jævla nøklene deres.

Bah. Jeg skulle aldri meldt meg på dette.

_DSC0256

Leave a Reply

