Snart Norge!

Det er lørdag, og nå er det bare tre dager igjen til jeg reiser hjem fra Etiopia! Juhu! Flyet går ti over midnatt natt til onsdag, og jeg lander i Oslo midt på dagen. Herreguud, det skal bli godt å komme hjem!

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som er borte fra Norge i mange år i strekk. Folk som jobber på ambassadene eller i NGO-er for eksempel, og er utplassert noen år her og noen år der. Jeg mener, det er jo veldig imponerende det mange av dem gjør, og jeg skulle ønske jeg kunne ha vært rundt omkring i verden og arbeidet for utvikling eller menneskerettigheter i en eller annen hardcore organisasjon. Men jeg er rett og slett bare for glad i Norge til å være lenge borte.

Disse fire ukene har vært kjempevanskelige, for jeg har hatt sånn hjemlengsel. Greit nok, det kan nok ha hatt noenting å gjøre med at jeg stort sett har vært her helt alene, og at det ikke har vært mye å gjøre på kveldene bortsett fra å sitte alene på hotellrommet, men det har bare nok en gang blitt så tydelig for meg hvor mye jeg har å være glad for hjemme. Vennene mine, kjæresten min, en helt ny leilighet som bare venter på å bli ferdig innredet, norsk natur, elektrisitet, vann i springen, å kunne gå ute om kveldene uten å være redd. God mat laget på akkurat den måten jeg vil ha den, norsk melkesjokolade, høstvær og strikketøy, pinnekjøtt på julaften (å du, som jeg gleder meg til jul!), lukten av havet. Å kunne leve i et likestilt samfunn hvor kvinner er selvstendige og blir respektert. Mye å sette pris på!

Den siste uken har jeg vært i Addis, og det har dog vært en stor forbedring. Jeg kom hit på mandag kveld etter en 11 timer lang humpete busstur fra landsbygden, og da jeg ankom hotellet var det som å komme til himmelen. Jeg var svett og sliten og kjempesulten, men på hotellet var det både god mat, et rent og innbydende bad, og en kjempebehagelig seng (en stor forbedring fra hotellet jeg kom fra). Jeg tror jeg sov 10 eller 11 timer den natten. Digg! Denne uken har jeg også fått hatt det litt hyggelig med andre mennesker, og møtt noen mer eller mindre tilfeldige venner og venners venner som befinner seg i Addis. Så vi har vært ute og spist på restauranter, vært på hjemmebesøk hos en som er praktikant på ambassaden (forøvrig helt sykt hvilken standard det er på boligene ambassadefolka bor på – her går det maaange penger!) og hatt mange gode samtaler. Utrolig hvor mye man setter pris på menneskelig selskap etter tre uker nesten alene.

Det er dessverre fremdeles ikke verdens beste nett her, så foreløpig kommer det ikke noen bilder. Men snart :)

De siste dagene har, foruten å lese, transkribere intervjuer, følge med på hva som skjer med statsbudsjettet der hjemme, slappe av og sove, gått med til å drømme meg bort i alt jeg vil gjøre når jeg kommer hjem. Har lest de nyeste restaurantanmeldelsene av Oslorestauranter (tror Arakataka blir neste!), bestilt frisørtime hos økologiske Balanzera (har ikke gått til frisøren på flere år), og bestilt noen miljøvennlige artigsaker hos Agent M (økologisk deodorant, bambustannbørste og noen ark med bivokspapir jeg tenkte jeg skulle prøve ut), som forhåpentligvis ankommer ikke så lenge etter at jeg har kommet hjem. Og noe av det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem, er å lage et ordentlig godt, HJEMMElaget måltid, bake brød, drikke godt øl og god whisky, gi kjæresten min et stort nuss, finne fram strikketøyet og se alle Downton Abbey-episodene jeg har gått glipp av mens jeg har vært borte. Og SÅ skal jeg feire bursdag :D

Leave a Reply

