Strikketid!

November er rett rundt hjørnet, og det betyr at det for min del er på ekstremt høy tid å sette i gang strikkegiret. Vanligvis har jeg kommet langt på vei med årets julegaver på denne tiden, men denne høsten her har bare forsvunnet (!), og jeg har ennå ikke begynt å strikke etter sommeren. Det er litt unntakstilstand altså. Men helt ærlig, det har jo ikke vært mulig før nå. I august var det fremdeles sommer, og semesterstart (med all reisingen det medfører), og så måtte vi plutselig pakke ned hele leiligheten og flytte, så da var det bare kaos i noen uker. Like etterpå dro jeg til Etiopia og var borte en måned (og der var det jo også varmt, så da føles det ganske feil å strikke), og nå når jeg så vidt har fått landet litt igjen etter turen er det jo snart vinter og under to måneder til jul! Jeg føler meg ikke helt mentalt klar for november ennå, må jeg bare si.

Heldigvis har jeg oppdaget den perfekte måten å få kickstartet strikkesesongen på. Elise tipset meg nemlig om en genial strikkepodcast, Marthe og Marthe, som er virkelig morsom og inspirerende, og kjempekoselig å høre på! Siden jeg kjøpte radio til den nye leiligheten (etter å ha vært uten en fungerende radio på mange år) har jeg merket hvor mye jeg egentlig har savnet å høre på musikk og folk som prater i bakgrunnen mens jeg spiser frokost eller henger opp tøy. Podcast har likevel vært en sånn greie jeg aldri helt har begynt med eller har skjønt hvorfor folk hører på, men nå har jeg altså tatt steget. En podcast om strikking var det som skulle til, haha. Jeg har bare hørt tre episoder hittil, men det er foreløpig bare ti som er kommet ut, så jeg tipper de kommer til å gå fortere enn jeg egentlig har lyst til.

En bra ting med podcasten er at den har linker til alle strikkeoppskriftene, bøkene og bloggene de snakker om. Det passer kjempebra for meg som aldri klarer å sette av tid til å surfe etter kul strikkeinspirasjon på egen hånd. Det fins jo så utrolig mye der ute på veven at man kan bli giret til å strikke hele døgnet, men jeg har aldri helt skjønt hvordan man finner fram til alt sammen. Så da er det jo veldig bra at noen superstrikkere leter gjennom alt på forhånd og kommer med de beste anbefalingene :)

Se for eksempel på denne fantastiske jakken med sjal:

Er det ikke utrolig fint? Jeg ser meg ofte litt blind på strikkedesign når jeg bare leter på de samme sidene om igjen og om igjen, og syns alt ser helt likt ut. Så det er helt fantastisk når man oppdager så flotte og helt unike ting som kommer som et friskt pust og får en til å tenke at alt er mulig. Denne er selvfølgelig oppført på to-do-listen!

Jeg har ikke vært heeelt uproduktiv den siste tiden, da. Jeg tok med et par nøster til Etiopia (det var det jeg fikk plass til i kofferten). Jeg hadde litt Marigarn fra Telespinn som bare lå og ventet på å bli brukt til noe, så da jeg endelig bestemte meg for å lage noe, tenkte jeg at Levina-pulsvarmerne ville passe bra.

_DSC1773

Ett nøste gikk akkurat til et par pulsvarmere, så det passet perfekt. Også har jeg aldri prøvd å strikke med perler før, så det var jo litt artig. Tenkte i utgangspunktet at det ikke kom til å bli noen stor forskjell, men nå syns jeg faktisk det er perlene som gjør at disse blir ekstra fine. Så det har jeg lyst til å prøve mer av! Garnet var forøvrig utrolig behagelig, og kjentes ut som det var av skikkelig god kvalitet. Syns ikke det er så lett å få tak i bra norsk garn, men det er absolutt viktig å støtte opp under de produsentene som er!

_DSC1772

I  dag har jeg, tillegg til å høre på strikkepodcast, både bakt brød, vasket klær, laget god middag (som straks skal spises) og nytt en lang frokost med god kaffe. En fabelaktig søndag, med andre ord! Det er utrolig hvor mye mer man føler man får tid til når man stiller klokken. Tenk at en time kan gjøre så stor forskjell.

_DSC1770 _DSC1776

Og i kveld skal jeg på konsert med Kings of convenience (!). DET har jeg gledet meg til lenge :D KoC er definitivt et av mine favorittband, og har vært det helt siden den første platen kom ut i 2001 (forøvrig kanskje det beste musikkåret noensinne?), så det skal bli en aldeles fantastisk kveld! Hurra!

Leave a Reply

