Fine, miljøvennlige ting som gjør meg glad

For tiden syns jeg det foregår litt for mange turbulente ting i hverdagen som tar opp mye tankevirksomhet og energi. I sånne perioder er det viktig å ta de pausene man kan og finne ting å glede seg over. Og ofte er det ganske sprøtt hvor stor forskjell små ting kan gjøre for å lyse opp en kjip dag.

Noe av det jeg syns er gøy, er å handle og teste ut bra produkter. Med “bra” mener jeg ting som er laget på en sånn måte at det ikke bidrar til miljøødeleggelser, økte klimautslipp eller sosial urettferdighet, snarere tvert imot. Jeg kjøper sjelden ting som ikke er bruksgjenstander, og jeg vil ikke fylle opp huset med unødvendige ting, men når det kommer til de tingene man uansett må ha, syns jeg det er fint å være en bevisst forbruker og prøve å kjøpe ting man kan stå inne for.

Noe av det jeg kunne se fram til etter å ha kommet tilbake fra Etiopia, var denne lille gavepakken jeg hadde bestilt til meg selv. Tingene ble bestilt hos Agent M, som selger økologiske og miljøvennlige produkter på nett.

_DSC1640

Bee’s wrapen har jeg hatt lyst til å prøve ut en stund. Det er et honningvokset tøystykke som er ment å erstatte mye av plastposebruken. Man kan bruke dem til å pakke inn det aller meste, unntatt kjøtt og fisk ifølge produsenten, og de kommer i ulike størrelser. De vaskes i kaldt vann og varer opp til et år. Jeg syns ideen er kjempegod, i hvert fall i teorien. Foreløpig har jeg bare brukt dem til å oppbevare brød i, og det funker jo fint – i hvert fall blir ikke brødet tørt. Men det smaker jo honning da, og det er kanskje det største aberet. Når det er trukket med honningvoks, vil nødvendigvis alt man pakker inn i det smake og lukte honning. Det er helt fint om man liker honning, men det er kanskje ikke like bra for alle typer matvarer? Det positive er at de er veldig fine å se på, og det blir jo en behagelig duft på kjøkkenet. Kanskje smaken forvinner litt etter hvert? Uansett, de her er fremdeles ute på prøve.

Deodoranten er et nytt forsøk i min jakt på å finne en miljøvennlig deodorant som funker. Det å lage egne deodoranter er veldig poppis for tiden, og det har jeg prøvd selv også. De fleste oppskrifter er veldig enkle og innebærer en variant av ingrediensene natron og kokosolje. Jeg prøvde å følge denne her, som jeg fant på bloggen Grønare Kvardag (en veldig fin blogg forresten). Det er den mest effektive deodoranten jeg noensinne har prøvd (svettet ikke en dråpe!), men dessverre gikk det ikke mer enn et par dager før jeg begynte å få sår og irritert hud i armhulene. Så den måtte jeg bare slutte å bruke. I tillegg syns jeg den var både vankelig å lage (den måtte ha nøyaktig riktig temperatur for at oljen og natronen ikke skulle skille seg, og det var ikke så lett) og vanskelig å bruke (den hadde en tendens til å plutselig bli helt flytende. En gang jeg tok litt i for å få av korken på sticken, sprutet det overalt).

Da funker denne deodoranten mye bedre. Den er grei å bruke, og har en fin konsistens. I tillegg lukter den greit, og bare litt rart. Men når det gjelder å forhindre svettelukt, funker den ikke like bra. Jeg tror den funker bedre enn å ikke ha deodorant, og jeg vil nok som regel foretrekke denne framfor en “vanlig” aluminiums-deodorant (såfremt jeg ikke skal i en fin middag), men sykt bra er den ikke. Neste gang tror jeg jeg skal teste ut denne fra Organicinspire og se om den er bedre.

Tannbørsten har jeg foreløpig bare prøvd en gang. Den er laget av bambus og er visst biologisk nedbrytbar i løpet av ett år, hvilket er dødskult! Men det smakte/luktet litt funky når den kom inn i munnen… Såh… Eh. Ja.

Ellers var jeg som tidligere nevnt på besøk hos Balanzera for litt siden, og der troppet jeg opp med hår så slitt og ødelagt at jeg fikk streng beskjed både om å klippe av meg halvparten av håret, og bli flinkere til å ta vare på det jeg har igjen. Dermed kom jeg hjem med dette her:

_DSC1809

Siden det er kjøpt på Balanzera som er en økologisk frisør, har jeg større tiltro til miljøvennligheten i disse produktene enn i mye annet. Spirulinakuren (til høyre) syns jeg er kjempebra! Det virker som den har en effekt, håret føles veldig deilig og i tillegg har den peppermynte eller noe i seg som lukter godt og virker skikkelig avkjølende på hodebunnen.

Sprayen til venstre skal visst være en leave-in conditioner som gir næring og beskytter håret mot sol og varmebehandling. Skal jeg være helt ærlig, syns jeg det er vanskelig å vite om sånne produkter faktisk virker (nå har jeg aldri tidligere brydd meg om å varmebeskytte håret mitt før heller da), men jeg antar en eventuell effekt uansett ikke vil bli synlig før det har gått en stund. Så jeg tror det bare er å vente. Tatt i betraktning hvor skadet håret mitt pleier å være, tror jeg ikke det gjør vondt verre i hvert fall.

Ellers har jeg vært en tur på besøk til Røros de to siste dagene, og jeg vil gjerne vise et skrytebilde av den fine nye koppen jeg kjøpte der!

_DSC1812

I Røros har de nemlig en av verdens fineste keramikkverksteder/butikker, Lysgaard keramikk. Shabby shic og pastell, go home, her er det farger som gjelder! Og det blir man glad av. Tror dette er min nye favorittkopp.:)

Kanskje ikke økologisk eller spesielt miljøvennlig, men likevel syns jeg det føles bra å kjøpe håndlagde produkter som er kortreiste kvalitetsprodukter. Vil mye heller støtte lokal verdiskapning og rettferdige arbeidsplasser enn å kjøpe nips fra Kina!

(Og her er en hyggelig video)

2 thoughts on “Fine, miljøvennlige ting som gjør meg glad

  1. So leit å høyre at du reagerte på deodoranten! Kan det vere natron du reagerar på? Dersom du tek den på etter du har dusja og barbert deg, kan det skape ein reaksjon. Det går også an å berre bruke kokosolje for so å blande inn maizenna for å gjere den stivare (det gjeld også den vanlege oppskrifta også, eg burde oppdatere den litt merkar eg;). Kjekt at du har funne ein deodorant som fungerar for deg! Fin side Mari!

    • Mari says:

      Ja, det syns jeg også! Spesielt fordi den var så supereffektiv. Men tror nok det var natronet som gjorde det ja. Dessverre :-/ Maizenna har jeg forøvrig ikke hørt om i deo før, det er sikkert et lurt triks. Tusen takk for besøket, og takk det samme! :)

Leave a Reply

