Strikkefestival

I går var det lørdag, og jeg hadde endelig fri etter enda en travel uke. Deler av dagen ble tilbragt på strikkefestival, verdens kanskje beste festivalkonsept (?), på Deichmanske hovedbibiliotek i Oslo.Ih! Krible-i-magen-så-fantastisk.

Etter å ha bodd nesten fem år i hovedstaden, er jeg ganske flau over å innrømme at jeg faktisk aldri har vært på Deichmanske før. Men bedre seint enn aldri. Det var i hvert fall et veldig flott sted, og spesielt flott fordi det var fylt til randen av invrige strikkere i alle aldre. Noe så herlig!

_DSC1885

Først tok jeg en tur innom Strikk og lytt, hvor strikkepodderne Marthe og Marthe leste opp dikt mens folk strikket. Dette er et enkeltstående konsept Deichmanske har gjort før et par ganger en kveld i ny og ne, men som jeg ikke har kommet meg på ennå. Men det skal jeg definitivt prøve å bli flinkere til å dukke opp på i framtiden. Det å sitte i et rom full av andre folk hvor alle sammen strikker mens man får høre på dikt og historier, er jo rett og slett bare helt herlig. Selv om alle sitter helt stille og lytter, føles det jo som om vi tar del i noe sammen, og man kan sitte og se på hva de andre rundt seg strikker på. Samtidig får man utvidet horisonten når det gjelder lyrikk og skjønnlitteratur, og hvor ofte setter man seg egentlig ned og leser dikt på egen hånd? Nesten aldri, i hvert fall for min del. Kudos til biblioteket som gjør sånne kule ting!

_DSC1883 _DSC1884

Oppe i bibliotekets andre etasje hadde strikkerne fullstendig tatt over. I hovedrommet var det strikkekafe, hvor folk satt og drakk kaffe og strikket og pratet. Det var en scene som ble brukt til litt forskjellig i løpet av dagen, og rundt omkring var det egne områder for workshops, stands og små kroker hvor strikkere kunne strikke i fred. Selv var jeg der alene, men det var null problem å sette seg ned på et tilfeldig bord og komme i prat med dem som satt der. Når alle er strikkere, er det alltid noe å prate om.

_DSC1886 _DSC1887

Det var også en egen markedsplass hvor man kunne kjøpe garn, oppskrifter og tilbehør. Selv pleier jeg ikke kjøpe garn med mindre jeg vet hva jeg skal bruke det til, så det ble ikke noen impulskjøp på meg. Men det var mye fint å se på, og masse inspirasjon å hente til framtidige strikkeprosjekter.

_DSC1890

Jeg syns det er veldig oppløftende å se at det blir et stadig større utvalg av norskprodusert garn og økologiske garntyper tilgjengelig. Garn har lenge vært av den langreiste og ikke-miljøvennlige sorten, men nå begynner det å bli flere valgmuligheter også for den bevisste strikker. Den ganske nye butikken Grünerløkka garn har for eksempel et godt utvalg av økologisk og miljøvennlig garn, og det var flere selgere på festivalen som solgte helnorsk ull. Det er bra! Når man først vil lage et fint plagg som skal vare og brukes lenge, er det fint å vite at man kan stå inne for råmaterialet som går inn i plagget, og at man kan bidra til mer bærekraftige produksjonskjeder fra start til slutt. Og Norge har masse bra kvalitet å by på når det gjelder ull, så her håper jeg absolutt at enda flere produsenter kommer på banen!

_DSC1891 _DSC1895

Alt i alt syns jeg strikkefestivalen var helt fabelaktig, og jeg håper virkelig det kommer til å bli arrangert flere ganger (det må det jo nesten, når det var så stor oppslutning!). Jeg var imidlertid dårlig til å utnytte alt festivalen hadde å by på, for det var masse spennende på programmet i form av kurs og workshops som jeg var for treig til å melde meg på. Så til neste gang må jeg absolutt få med meg noe av det også.

Selv strikker jeg akkurat nå på en genser med oppskrift fra Pickles. Kort boblegenser heter den, og den ser i hvert fall veldig fin ut på bildet. Bobleteknikk er sikkert kjent for mange strikkere, men det er første gang jeg prøver det ut. Syns det er en veldig morsom måte å strikke på, og det er gøy å lære noe nytt en gang i blant!

Garntypene er ren ull og angora, som er veldig mykt og deilig. Angora er laget av kaninull, og mye av angoraen på markedet er laget på en forferdelig måte hvor kaninen får revet av seg pelsen for at man skal få så lange fibere som mulig. Pickles sin angora skal være fra en produsent som ikke gjør det på denne måten, men kun klipper av pelsen slik at kaninene har en langt bedre dyrevelferd. Det er viktig å alltid spørre i butikken hvordan garnet er laget dersom man er usikker. Forbrukermakt kan endre på hele verdikjeder.

_DSC1857