Søndagskos

I går var en ganske magisk dag, nemlig en søndag uten noenting på tapeten. Jeg våknet opp av meg selv, uthvilt, uten vekkerklokke, til en solskinnsdag med blå himmel og ingen planer. For en luksus!

Etter en lang og god frokost, avislesing og litt rydding i leiligheten, tok jeg en liten spasertur ut i finværet. Selv om vi snart er i midten av november, er det fremdeles ganske mildt og mye blader på trærne ennå, så det var deilig å være ute.

_DSC1900 _DSC1902 _DSC1906 _DSC1908 _DSC1909

De lokalkjente vil sikkert fra kjensel på Torshovparken. Etter at vi flyttet, har dette blitt vår nye nærpark, og jeg vil si det er litt av en perle midt i byen. For noen år siden jobbet jeg i en barnehage like ved siden av parken, og da ble jeg veldig glad i den. Så selv om jeg savner løkka, er det slettes ikke verst å bo her heller :)

Jeg parkerte meg fint på Trikkestallen cafe på Torshov. Forøvrig en meget bra og rolig plass å tilbringe en søndag. Utstyrt med både pad og laptop på gjestenettet fikk jeg slått ihjel noen gode timer der.

Ja, nett har vært et sjeldent gode de siste dagene. Hele bygården der vi bor har fått byttet ut nettet med fiber og fått ny leverandør, og det har så klart ikke vært uten problemer, så på fredag ble det gamle nettet slått av uten at det nye var kommet på plass. Det vil si en hel helg uten internett! Så klart helt uhørt i dagens moderne hverdag.

På Trikkestallen fikk jeg dermed både blogget, svart på eposter, lastet ned et par chick flicks til søndagsettermiddagen (les: kjæresteløs helg, aka Zac Efron-tid) og spilt et par runder med Hearthstone. For de uinnvidde ikke-nerder er det blant verdens mest spilte spill for tiden, og en ypperlig måte for å leve ut sin indre nerd på. Basicly et tradisjonelt fantasy-kortspill på nett, men veldig morsomt. Og så klart veldig vandannende. Men noen vaner må man ha <3

_DSC1911

I helgen var jeg forøvrig på en fest hvor jeg hadde en veldig bra og tankevekkende prat med en hyggelig fyr. Han hadde nylig flyttet til Oslo etter å ha sagt opp sin travle jobb som projektleder der han bodde før. Han hadde lenge følt at jobben var slitsom og krevende, og at han måtte gi avkall på andre viktige ting i livet på grunn av karrieren. Nå hadde han fått en deltidsjobb i Oslo og hadde fått mye mer fritid. Tanken med den nye jobben var at han bare skulle jobbe så mye som var nødvendig for å få penger nok til å leve, og ellers bruke tiden på det han hadde lyst til. Nå hadde han tid til å lese bøker, gå på turer, drive med musikk og jobbe en dag i uken som frivillig på et eldrehjem. Er det ikke fantastisk?

Egentlig tenker jeg at det er sånn alle burde leve. Tenk på alle dem som jobber alt for mye og glemmer å leve. Av og til føles det som om jeg er en av dem. Selv om jeg har blitt flinkere til å finne friområder i hverdagen som jeg fyller med ting jeg syns er gøy, er jeg fremdeles ofte sliten og lurer på om jeg prioriterer tiden min riktig. Foreløpig tror jeg jeg gjør det, men det er fordi jeg holder på med ting jeg syns er utrolig viktig og givende, og fordi jeg vet at det er for en begrenset periode. Til neste vår vil jeg være ferdig med både masteren (fingers crossed!) og min tid som leder for Spire. Det vil på mange måter være en tid for nye begynnelser og blanke ark. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre etter det, og alle muligheter vil være åpne. Men jeg håper jeg da klarer å finne en jobb som gir meg fleksibilitet og mulighet til å holde på med enda mer av det jeg syns er gøy og som gjør at det kribler i magen.

Man burde leke hele livet!

Leave a Reply

