Den viktige musikken

For noen uker siden var jeg på konsert med Kings of Convenience på Rockefeller:

KoC

Det var en veldig fin konsert og en heldig forsamling som var der. Kings of Convenience-konserter er en sjelden vare, og billettene ble utsolgt på 15 (!) minutter. Veldig glad jeg satt klar ved datamaskinen det øyeblikket billettene ble lagt ut.

Formatet var uvanlig, men egentlig ganske fint: Bandet spilte alle låtene fra sitt første album, Quiet is the new loud, fra start til slutt. Det var også to bolker med intervju, hvor de pratet om musikken sammen med forfatteren av boken som er blitt gitt ut om albumet.

Konserten fikk meg til å tenke på hvor sjeldent det er at man faktisk setter seg ned og hører et helt album for tiden. Spotify og iTunes har liksom ødelagt det hele litt, og CD-spillere er blitt avleggs. For min del har jeg nylig gjenoppdaget min gamle CD-samling, siden vi i den nye leiligheten har innstallert anlegget i stuen (istedenfor ved Martin sin datamaskin, hvor det stod før). Dermed kan jeg for første gang på flere år faktisk høre på CD-er. Og det er skikkelig koselig!

For min del var de første årene på 2000-tallet Musikkårene med stor M. Førstealbumene til både Kings of Convenience, Thomas Dybdahl og Magnet kom ut i løpet av den tiden. Quiet is the new loud, That great October sound og On your side (og Magnets Quiet and still, som kom ut før, men som jeg oppdaget etterpå) er uten tvil de albumene jeg har hørt mest på opp gjennom årene, og de tre bandene/artistene som har betydd mest for meg. Låtene har vært lydspor til de fleste viktige livshendelsene mine, slik som den første, andre og tredje store forelskelsen/kjærlighetssorgen, mitt første skyss, mine viktigste vennskap, krangler, gleder og skuffelser, seiere og nederlag og filosofiske ekspedisjoner. Kort og godt de fleste øyeblikkene som har gjort meg til meg. Det var også den musikken jeg hørte på i de første årene jeg selv begynte å lage musikk, og ville lage låter som var like viktige og kunne gjøre like mye inntrykk på folk.

Det beste med musikk er at det kan vekke følelser og tanker som ikke ville dukket opp på egen hånd. En spesiell lyd eller låt kan plutselig trekke deg tilbake til en situasjon eller en opplevelse du hadde for mange år siden, og ikke har tenkt på på lenge. Eller det kan vekke nye følelser, og gi et rom for tanke og refleksjon: Hva gjør jeg? Hvor er jeg? Hva er viktig for meg? Er jeg på riktig spor i livet, eller må jeg endre retning?

Musikk kan hjelpe oss til å bli hele mennesker. Og jeg skal bli flinkere til å la musikk være en del av livet mitt. Ikke bare en sjelden gang i blant, men i hverdagen. Jeg har begynt å spille fast i orkester igjen, etter 8 års pause. I morgen er min tredje øving, og jeg gleder meg masse. Det er et steg på veien.

Leave a Reply

