Jeg har fått kjæledyr

Nærmere bestemt rundt regnet 100 meitemark! Jepp. I dag har jeg laget markkompost, og nå har jeg en god klump mark som kryper rundt omkring i en bøtte på kjøkkenet mitt. Ikke like koselig som hund, kanskje? Men forhåpentligvis like nyttig.

Jeg fulgte den gode oppskriften til zero-waste-entusiasten Kristine som blogger på Grønare kvardag. Det første jeg gjorde var å skaffe bokser. Siden det er vinter og for kaldt for komposten til å stå ute, og leiligheten vår er liten, kjøpte jeg noen små bosspann som kunne passe på kjøkkenet. Jeg vet ikke om de egentlig er for små, men jeg tenker jeg satser på en minikompost i første omgang. Jeg trenger jo ikke mer kompostjord enn til et par blomster på balkongen. Balkongkompost, med andre ord.

_DSC0269

Det neste var å drille hull i bunnen og langs den øverste kanten på den innerste boksen. De nederste hullene skal drenere, mens de øverste skal gi luft.

Det er ikke hull over hele bøtten altså, det er bare gjenskinn fra bunnen :)

Deretter var det å legge papirstrimler i vann og finne fram de små superkrabatene. Jeg hadde kjøpt to bokser med vanlige meitemark i sportsfiskebutikken nede i gaten.

_DSC0288

_DSC0293

De var ikke så lett å få øye på oppi boksen sin, men det var en herlig markesmørje nedi bunnen :D

Jeg dekket bunnen av beholderen med en våt avis, før jeg blandet litt jord sammen med papirstrimlene og puttet oppi. Deretter kom markene, før jeg la litt matrester på toppen.

_DSC0294

Deretter la jeg en avis igjen på toppen for å gi markene litt arbeidsro, og puttet på lokket.

Det jeg var veldig spent på, var om markene kom til å holde seg i boksen. Jeg har nemlig ikke lest så mange forklaringer på nett på hvordan man skal sørge for at de små krypene holder seg hjemme i huset sitt. Et par timer senere tok jeg av lokket for å sjekke, og så dette!

_DSC0301

Det ser ut til at jeg har fått en haug med veldig eventyrlystne meitemark. Da jeg tok av lokket og markene fikk se dagslys, krøp de fort ned igjen i boksen. Men det er jo litt upraktisk om de prøver å rømme hver gang lokket er på eller det er mørkt i rommet. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg håper selvsagt at de slår seg til ro og blir fornøyd der de er til slutt. I mellomtiden tror jeg jeg beholder lokket av. Vil helst ikke våkne om morgenen med kjøkkenet fullt av meitemark. :D

Ellers lurer jeg også på hva man skal gjøre når markene formerer seg og det plutselig blir altfor mange mark nedi der. Hvordan vet man når det er for mye og det er på tide å gå på fisketur?

Ikke vet jeg, men kanskje jeg får erfare det i løpet av de neste månedene. Spennende blir det uansett. Og koselig (men litt skummelt?) med kjæledyr!

2 thoughts on “Jeg har fått kjæledyr

  1. Hei Mari!

    So flott kompost du har! Den ser ut som den er fin å bygge vidare på om ein vil ha fleire etasjer. Kva boks er det du brukar?

    Makken er ofte litt uroleg i begynnelsen, og dersom jorda blir for våt eller liknande. Det du kan gjere er å la lokket vere av og ha ei lampe over. Då vil makken trekke ned og forhåpentlegvis bli der :). Dersom dei framleis prøver å stikke av etter nokre dagar, sjå om jorda kan vere for våt. Då kan du blande inn litt papir eller aller best, eggekartongar. Nokre aviser har også syre i seg, som makken reagerar på. Spesielt babymakken.

    Bestanden vil regulere seg sjølv etter kor mykje du forar. Dei formeirar mest når det er varmt (type sommar:).

    Beste helsing Kristine

    • Mari says:

      Hei Kristine!
      Jeg kjøpte et sett med tre kildesorteringsbokser på Clas Ohlson. Det var ikke store utvalget der i små bokser, så da måtte jeg gå for det selv om de er i minste laget (og jeg fikk en ekstra på kjøpet som jeg ikke trengte).

      Godt å høre at det ikke er uvanlig med Houdini-tendenser i begynnelsen. Har latt lokket være av nå, og håper de roer seg i løpet av de neste dagene. Takk for oppklaring, det var veldig nyttig! :)

Leave a Reply

